Combinatie van push- en pullreclame werkt online het beste
29 januari 2008 -
Internetgebruikers reageren het beste op een combinatie van onderbrekende pushreclame en subtielere pull reclame met merkcontent. Ook het tijdstip, de omgeving en het emotionele gehalte van de online activiteiten zijn van belang.
Dat blijkt uit onderzoek van MEC Interaction en Microsoft Digital Advertising Solutions onder internetgebruikers in zes landen wereldwijd, zo meldt MD Weekly.
De onderzoekers onderscheiden twee pieken in online activiteit:`s ochtends en `s avonds. Dan beginnen mensen aan een nieuwe dag of komen ze thuis van hun werk en willen ze relaxen. `s Ochtends vergaren ze vooral informatie, later op de dag worden entertainment-activiteiten (zoals video’s bekijken, online spelletjes spelen en het creëren van online content) populairder. De online stemming verandert naarmate de dag vordert van serieus en geconcentreerd naar ontspannen en fun-seeking.
Vertrouwde plekken
Verder bleek dat online activiteiten zich, net als in het echte leven, vaak afspelen op een beperkt aantal, vertrouwde plekken. Zoals mensen graag om de hoek brood halen, surfen ze ook vaak naar dezelfde online bestemmingen. Het bepalen van de soort omgeving van een doelgroep is dan ook belangrijk voor het online aanbod van merken. Terwijl internetters content uploaden of op sociale netwerksites zijn, staan zij minder open voor traditionele online reclameformats. Wel populair zijn dan co-creation platforms, online gadgets en ander vermaak.
Bron:Marketing Week, MD Weekly