'Vertrouwen' nieuwe buzz-woord onder communicatiemanagers
22 juni 2002 -
Grote bedrijven met stevige imago's konden zich jarenlang verheugen in een relatief groot vertrouwen van het publiek. Na affaires als Enron, KPNQwest en de vermeende zelfverrijking door topmanagers is dat vertrouwen niet langer vanzelfsprekend.
Voor communicatiemanagers is 'vertrouwen' daarom het nieuwe buzzwoord.
Meer media-aandacht Het PR-bureau Golin onderzocht 12 belangrijke media en vond in de maand mei meer dan 900 artikelen waarin vertrouwen genoemd wordt; en dat is 23 procent meer dan in mei vorig jaar. De aandacht voor vertrouwenskwesties steeg in april met 18 procent, en van januari tot en met maart met 14 procent. Volgens onderzoeksdirecteur Mark Rozeen van Golin zijn twee categorieën evident: vertrouwen als het gaat om ethische zaken en vertrouwen in het feit dat bedrijven presteren zoals verwacht.
Niet vanzelfsprekend Voor PR-professionals betekent dit volgens Rozeen dat zij de verplichting hebben vertrouwenskwesties niet als vanzelfsprekend te beschouwen. En organisaties die denken dat een vertrouwenskwestie voor hen nooit aan de orde zal zijn, kunnen het ernstig mis hebben. Zo wordt op dit moment de accountantswereld overschaduwd door de betrokkenheid van Andersen bij Enron. Vertrouwen zou wel eens een van dé issues kunnen worden aan de hand waarvan mensen hun relatie met een organisatie beoordelen.
Bron:Communicatie Online