Zelfgevormde topmanager presteert beter dan gekochte
28 januari 2008 -
Ondernemingen die topmanagers willen binnenhalen kunnen daar het best nog even goed over nadenken. Uit onderzoek van de Harvard Business School blijkt dat hun prestaties na een overstap met gemiddeld twintig procent dalen.
De reden daarvoor is eenvoudig, zo meldt Express.be: slechts 30 procent van de totale prestatie van een topmanager is te herleiden op zijn persoonlijke capaciteiten en kunde. 70 procent is toe te schrijven aan de middelen en de kwaliteit van het bedrijf. Denk aan zaken als reputatie, IT-systemen, leiderschap, training en teamsamenstelling.
Negatieve gevolgen
Zodra een topmanager vertrekt, laat hij die zaken achter en dat beïnvloedt zijn prestatie negatief. Erger nog is dat ook de prestatie van het team waarin hij terecht komt achteruit gaat. De teleurstelling over de voorwaarden die de manager wist af te dwingen verlagen vaak de productiviteit en vernietigen het moraal. Ook de beurskoers keldert: investeerders menen vaker wel dan niet dat een onderneming teveel heeft betaald om de topmanager te strikken.
Oplossing
Een oplossing? Toppers zelf vormen in plaats van ze te kopen. Werf briljante mensen via strikte, strategisch vastgelegde normen; train ze en monitor hun vooruitgang; probeer ze te behouden door ze verder te ontwikkelen, ze openlijk te prijzen en hun werk-privébalans te respecteren. De bekende investeringsbank Lehman Brothers heeft op deze manier vele topmanagers weten te behouden, ondanks dat rivaliserende banken hen gemiddeld 25 tot 30 procent meer wilden betalen.
Bron:Harvard Business Review, Express.be