Merkgevoel belangrijker dan populariteit voor werkgeversimago
23 januari 2008 -
Werkgevers hoeven niet in de top 25 van populaire werkgevers te staan om een sterk imago te hebben. Wat wel telt is een sterk merkgevoel bij de doelgroep. Dit stelt strategy director Ton Rodenburg van ARA M/V.
"Pas als een bedrijf intern sterk is, krijgt het uitstraling naar buiten. Zo creëer je een werkgeversmerk. Effectieve goede verhalen over een bedrijf gaan over de bedrijfscultuur, het feit dat het leuk is daar te werken, dat er ruimte is voor creativiteit. Daar moet je als werkgever dus aan werken."
Externe communicatie
Ook de externe communicatie is natuurlijk belangrijk. Rodenburg: "Een bedrijf moet merk-waardig zijn. Het moet zich onderscheiden en opvallen, maar vooral het eigen merk waardig zijn. Kies de merkwaarde die u onderscheidt en duurzaam anders maakt." Kreten als ‘transparant’ en ‘dienstverlenend’ doen Rodenburg niks: "Creatief zijn, dat is inspirerend. Daarmee bouw eigenheid op."
Onderscheiden
Ook als werkgever moet u zich onderscheiden. Goede opleidingsmogelijkheden en parttime kunnen werken zijn bruikbare middelen daarvoor maar makkelijk te kopieren door de concurrentie. Volgens Rodenburg moet je een ziel creëren in het bedrijf met waarden als samenwerking, verbinding en creativiteit. Die maken dat mensen ergens graag werken.
Bron:Compagnon