zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Trends in managementland

23 januari 2008 - Managers balen van kantoorpolitiek, hebben geen goed woord over voor hun eigen bazen, zijn cynisch over al die veranderingen die van hogerhand opgelegd worden en zijn van mening dat mensen die slecht presteren niet hard genoeg aangepakt worden.

Toch heeft de helft ook wel eens een gevoel van verlichting ervaren gehad over hun rol in de onderneming. Uit Brits onderzoek van Roffey Park blijkt dat managers die inzichten vaak hebben na een zeer moeilijk werkgerelateerd of persoonlijk probleem opgelost te hebben. Voor een derde zat de kick vooral in de leerervaring daarvan. Dergelijke ervaringen – en die herkennen voor wat ze zijn – kunnen leiden tot een aanzienlijke verbetering van de teamwerking, het ontwikkelen van nieuwe initiatieven, de creativiteit, de doelgerichtheid en managementuitoefening. 



Ontevreden over leiding

En dat is nodig. Het onderzoek toonde namelijk ook aan dat meer dan een derde van de managers ontevreden is met de leiding binnen hun organisatie. Een op de vijf gelooft dat slechte prestaties niet aangepakt worden en dat de relatie tussen manager en zijn of haar lijnmanager demotiverend werkt. Tweederde van de managers vindt niet dat de continue veranderingen in hun onderneming tot betere prestaties leiden. Bovendien zeggen ze dat er maar weinig geleerd wordt van de verandering. Meer dan tweederde van de managers lijdt aan werkstress; meer dan de helft van hen wijt dit vooral aan kantoorpolitiek. ‘Verborgen agenda’s’ zijn volgens het onderzoek de grootste reden van gedaald vertrouwen op de werkvloer. 

Flexibiliteit

Flexibel werken is in de ogen van de managers geen ‘extraatje’ meer maar een ‘recht’. Bijna zeven van de tien zouden zelfs een promotie afslaan als hun werk-privébalans daardoor aangetast wordt. De meest geboden manieren van flexibel werken zijn parttime werken (negen van de tien), thuis werken (bijna zeven van de tien) en een combinatie van thuis en op kantoor werken (tweederde). 

Prioriteiten

Sociale verantwoordelijkheid groeit aan belang; meer dan de helft van de ondervraagde managers zegt dat hun bedrijf daarmee bezig is. Toch denken de meesten dat dit slechts schone schijn is. Ondernemingen worden ook steeds globaler. Meer dan de helft van de managers zegt in een onderneming te werken die zaken doet met het buitenland. Negen van de tien werken in een onderneming die samenwerkingsverbanden is aangegaan met andere ondernemingen.
Iets meer dan een derde geeft leiding op afstand en iets minder dan een derde aan een multicultureel team. Veranderingen in goede banen leiden blijft voorlopig topprioriteit voor ondernemingen. Andere belangrijke thema’s zijn werving, personeelsbehoud, het tekort aan talent en opvolgingskwesties.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips om gekonkel op de werkvloer te voorkomen
 Hoog opgeleid thuiswerk neemt toe
 Verandermanager moet eerst zichzelf veranderen
 Een beter milieu begint nog niet op het werk
 Manager speelt cruciale rol in verandertraject
 
 
reacties
 
Harry Vorenkamp  |   | 
23-01-2008
 | 
09:12 uur
Mooie onderzoekresultaten, waarbij ik mij kan verheugen over de irritatie door slechte prestaties. Dit is wat wij in ieder geval in de praktijk meer horen dan enkele jaren geleden. Nu nog het antwoord op deze vaststelling. Dichtgetimmerde contracten, hoge kosten bij ontslag, moeilijk te organiseren overplaatsingen, geringe acceptatie van demotie, slechte controle op het rendement van opleidingen, gewoon te weinig aandacht voor elkaar en een carrièrepad wat vooral langs het leidinggeven verloopt zijn slechts een paar voorbeelden van de aandachtspunten die veranderd kunnen worden om slechte prestaties om te zetten naar betere prestaties.
Het gaat vaak niet om ''iets nog niet kunnen''; het betreft te vaak ''iets niet werkelijk willen''. Het verschil tussen ''weten'' en ''doen'' blijft te groot. Veranderingen in goede banen leiden blijft de topprioriteit van managers. Ongevraagd advies: Start elk verbeteringsproces met een 360 graden feedback en zelfreflectie over het thema of de verantwoordelijke en alle betrokken managers de consequenties van deze verbeteringsprocessen wel willen dragen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10