Massamedia bepalen consumententrends nog steeds het meest
21 januari 2008 -
Consumenten bereik je beter met ouderwetse massamarketing dan met sociale netwerken en zogenaamde alfa-beïnvloeders. Tot die conclusie komt socioloog Duncan Watts van de Universiteit van Columbia.
Watts weerlegt hiermee de stelling dat een kleine groep mensen uiteindelijk beslist wat wel en niet aanslaat bij consumenten. Volgens Watts zijn sociale netwerken zo complex dat consumententrends via die media eerder bij toeval ontstaan. Adverteerders hebben er dus veel meer belang bij een grote groep mensen te bereiken dan zich helemaal te richten op een paar 'highly connected' enkelingen.
Six degrees of seperation Watts voerde een e-mailexperiment uit met als uitgangspunt het begrip van de ‘Six Degrees of Separation’. Die theorie uit 1967 stelt dat iedereen op aarde via een netwerk in zes schakels met elkaar verbonden is. Het concept is gebaseerd op het idee dat het aantal kenniskringen exponentieel toeneemt met het aantal schakels in de netwerkketen. Uit het onderzoek van Watts blijkt echter dat de rol van 'super-geconnecteerde' mensen schromelijk wordt overschat en dat hun invloed op hoe berichten in de maatschappij circuleren erg gering is. De conclusie uit de originele studie was gebaseerd op een te klein aantal deelnemers, aldus Watts.
Bron:Fast Company, MD Weekly
Interessant. Ik was net een boek aan het lezen over netwerken en hoe hypes ontstaan door de ''kenners'' met een groot netwerk.
Ik ga eens zoeken naar het artikel, lijkt me interessant om het eens naast het boek te leggen.
Maar.....uiteindelijk zal iedereen wel gelijk hebben, sommige producten en diensten doen het als een door een wonder goed vanwege de mond op mond reclame, anderen vanwege de reklame.
Het totaal instorten van de piramideverkoopschema's bewijst het gelijk van dit onderzoek weer.