21 januari 2008 -
Ict’ers die een andere baan willen, komen niet zo gemakkelijk van hun baas af. Door het enorme tekort aan ict'ers doen werkgevers alles om hun personeel te behouden. "Als iemand ergens anders een contract wil tekenen, is plotseling alles bespreekbaar."
Dit zegt Vikram Kapoor, managing director bij iSense Staffing. "Werkgevers stellen in paniek een salarisverhoging voor of bieden een promotie aan. Op die manier maken ze een overstap min of meer onmogelijk."
Genoeg mogelijkheden
Dit beeld komt overeen met resultaten uit de ICT-Barometer van Ernst&Young. Daaruit blijkt dat één op zes werknemers vorig jaar bij een ander bedrijf is gaan werken. Onder ict'ers is dat slechts één op tien, en dat terwijl er volgens het onderzoeks- en adviesbureau ‘legio mogelijkheden voor ict'ers zijn'.
Doorgroeimogelijkheden
Ook Marc Oosterkamp van detacheringsbureau Yacht herkent het plaatje van de baas die zijn werknemer niet wil laten gaan. Hij vertelt dat het geregeld voorkomt dat iemand die bij Yacht solliciteert uiteindelijk toch bij zijn huidige werkgever blijft. "Die doet dan ineens een beter salarisaanbod."
Naast meer salaris bieden is ook het aanpraten van schuldgevoel een geliefde tactiek onder ict-managers. Ict'ers wordt aangepraat dat ze hun collega's in de steek laten en zijn dan eerder geneigd te blijven, denkt Kapoor van iSense. "Bovendien is het gemakkelijk om toch maar voor je oude, vertrouwde stek te kiezen." Jammer vindt hij, ‘want veel ict'ers worden onderbetaald'. "Bovendien is zo nu en dan veranderen van baan goed voor de ontwikkeling."
Bron:Computable
Het is een tegenvaller voor Yacht , Ernst & Young en alle andere bedrijven die nieuwe werknemers zoeken. Maar het zegt iets over de positie van de werknemer in deze branche en straks in alle andere branches.
Je moet dan nog hoger gaan bieden om aan personeel te komen.
De werkgever waar de sollicitant nog werkt, kan nog op deze wijze zijn personeel binnen houden, beter is om te zorgen dat de werknemer niet naar buiten gaat kijken voor een andere baan. Het achteraf corrigeren van de arbeidsvoorwaarden gaat maar even op, straks komt er weer een beter bod en dan weer verhogen?
Een werkgever moet meer zijn dan een werkgever, hij moet zijn personeel binden met goede arbeidsvoorwaarden, eerlijke kansen binnen het bedrijf en extra’s in de secondaire AWV.
We leven weer in de goede jaren voor de werknemers, het aanbod wordt kleiner en de vraag wordt alsmaar groter.
Jammer dat werkgevers niet verder gekeken hebben dan hun neus lang is, want we weten al jaren dat dit gaat gebeuren.
Maar VNO/NCW komen nog steeds niet verder dan ontslag makkelijker maken en ouderen het bedrijf uit te zetten. Vandaag werd op de radio het bericht gegeven dat het voor de uitzendbureaus steeds moeilijker wordt om Polen hier naar toe te halen.
Ben benieuwd waar het VNO/NCW als alternatief nu mee gaat komen.
Och, beter personeelsbeleid, MD systemen en Employability beleid zou voor de klant beter zijn.
Nu drijven de steeds hogere salariskosten de kosten aan ICT nog verder op terwijl de kwaliteit nog steeds aanmerkelijk lager is dan wat de bouw weet te leveren.
ICT kan beter investeren in kwaliteitssystemen en process improvement, dan kunnen ze betere kwaliteit gaan leveren met minder personee.
Ik zoek een andere baan in de regio Eindhoven.
ICT, veranderkunde, wiki's implementeren.
Overweeg eens hoeveel winst er is te behalen als veel mensen een wiki gaan gebruiken ipv elkaar te emailen voor elk wissewasje.
Of ipv steeds maar te vergaderen, meer werk te doen door samen te werken op een aantal convergerende wikipagina's.
Zie ook mijn blog ''Multitasken met een wiki op je werk'' (Klik hier)
Leuk idee die wiki's, maar zoals zo vaak lopen ja als ICTers weer eens voor de kudde uit, luid roepend dat iedereen zo ouderwets doet.
Wat de ICTers moeten leren is dat een locomotief best snel kan zijn, maar als de wagons niet kunnen volgen zul je nooit op het eindstation aankomen.
Laat de managers die maar net gewend zijn aan E-mail rustig wennen aan de nieuwe mogelijkheden, druk ze niet door als de oplossing voor alle problemen. Wij als managers hebben die les geleerd inmiddels.
Pas als het management het communiceren als een probleem ziet wordt het tijd om een voorzichtig over een wiki te gaan praten.