18 januari 2008 -
Volgens onderzoekers van de Harvard Business School vormen drie veelgebruikte financiële tools een barrière voor innovatie. Ze spreken zelfs van `innovation killers`. Dit meldt MD Weekly.
1. De discounted cashflow (DCF)
De DCF onderschat de werkelijke return on investment. Veel executives plaatsen de cash flows van een innovatie namelijk in het standaard scenario waarin geen investering wordt gedaan en niets gebeurt. Ze gaan er daarbij echter foutief van uit dat de `financiële gezondheid` van een onderneming constant blijft wanneer die investering niet gemaakt wordt - en gaan voorbij aan wat de concurrentie doet.
2. Het concept van de vaste en gezonken kosten Deze dichten nieuwkomers ten onrechte altijd bepaalde voordelen toe terwijl gevestigde spelers die op een aanval van een toetreder reageren, per definitie in het nadeel zouden zijn.
3. De nadruk die gelegd wordt op kortetermijn inkomsten als primaire driver van aandeelhouderswaarde
Deze kortetermijnfocus belemmert investeringen in innovatie en groeimogelijkheden op de lange termijn.
De onderzoekers benadrukken overigens dat deze tools en concepten niet verkeerd zijn, maar vaak verkeerd gehanteerd worden.
Bron:Harvard Business Review, MD Weekly