Zeven elementen die een merk een ‘belief system’ meegeven
17 januari 2008 -
De kracht van een merk ligt erin een gemeenschap van hardcore gebruikers om zich heen te verzamelen die er hun identiteit aan ontlenen. Denk aan Starbucks, Nike en Coke die klanten volledig aan zich weten te binden met hun `belief system`.
Zo`n systeem komt niet tot stand door de interactie tussen producent en klant of retailer en klant, maar tussen klanten onderling. Een belief system bestaat uit zeven elementen:
1. Ontstaansgeschiedenis
Nikes werden verkocht vanuit de achterbak van een auto, eBay begon in een logeerkamer.
2. Credo
De samenvatting van waar de onderneming voor staat.
3. Iconen Visuele plaatjes waarmee communityleden elkaar identificeren en herkennen (niet alleen logo`s, maar ook andere zintuiglijke waarnemingen).
4. Rituelen
De activiteiten die de leden van een gemeenschap met elkaar verbinden.
5. Vocabulaire
Elke gemeenschap heeft zijn eigen vocabulaire waarmee een `bonding` tot stand komt.
6. Ongelovigen Omdat elke trend een countertrend initieert en omdat `zij` de voorwaarde voor een `wij` zijn, zijn niet-gelovers essentieel
7. Leider
Iedere gemeenschap heeft tenslotte een leider nodig.
Bron:allaboutbranding.com