zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven elementen die een merk een ‘belief system’ meegeven

17 januari 2008 - De kracht van een merk ligt erin een gemeenschap van hardcore gebruikers om zich heen te verzamelen die er hun identiteit aan ontlenen. Denk aan Starbucks, Nike en Coke die klanten volledig aan zich weten te binden met hun `belief system`.

Zo`n systeem komt niet tot stand door de interactie tussen producent en klant of retailer en klant, maar tussen klanten onderling. Een belief system bestaat uit zeven elementen: 



1. Ontstaansgeschiedenis

Nikes werden verkocht vanuit de achterbak van een auto, eBay begon in een logeerkamer. 

2. Credo

De samenvatting van waar de onderneming voor staat. 

3. Iconen
Visuele plaatjes waarmee communityleden elkaar identificeren en herkennen (niet alleen logo`s, maar ook andere zintuiglijke waarnemingen). 

4. Rituelen

De activiteiten die de leden van een gemeenschap met elkaar verbinden. 

5. Vocabulaire

Elke gemeenschap heeft zijn eigen vocabulaire waarmee een `bonding` tot stand komt. 

6. Ongelovigen
Omdat elke trend een countertrend initieert en omdat `zij` de voorwaarde voor een `wij` zijn, zijn niet-gelovers essentieel 

7. Leider

Iedere gemeenschap heeft tenslotte een leider nodig.


Bron: allaboutbranding.com
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier drivers voor strategische merkheroriëntatie
 Effectieve slogan voldoet aan zeven regels
 Betrokken verkoper essentieel voor merktrouw
 Koppel product aan magisch moment en scoor klantentrouw
 
 
reacties
 
jan bossuyt  |   | 
17-01-2008
 | 
14:32 uur
Jan,

ik heb dit gelezen en ook doorgestuurd naar choco !

groetjes en bedankt
Ivo

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10