Tien punten om op te letten bij het kiezen arbodienst
16 januari 2008 -
Niet alleen de kosten zijn van belang bij het kiezen van een goede arbodienst. Er spelen tal van aspecten mee. HR Praktijk zet ze op een rijtje. Ook handig als u uw huidige arbodienst eens aan een kritische inspectie wilt onderwerpen.
1. Snelheid en bereikbaarheid
Gaat de arbodienst op tijd over tot actie en het activeren van de zieke werknemer? Wat is de dichtstbijzijnde spreekuurlocatie en is die voor uw werknemers goed bereikbaar?
2. Psychische en sociale begeleiding
Bij een intake moet naast medische ook rekening worden gehouden met psychische en sociale factoren. Indien nodig moet de arbodienst ook acties starten op het gebied van conflictbemiddeling, overplaatsing of loopbaanbegeleiding.
3. Transparantie De arbodienst moet werknemer en werkgever zo volledig en objectief mogelijk informeren over interventies en de te verwachten kosten en baten.
4. Iedere zes weken consult
De bedrijfsarts moet langdurig zieken iedere zes weken zien en beoordelen welke acties op welk gebied nodig zijn.
5. Werkgerelateerde problemen effectief aanpakken
Bij werkgerelateerde problemen is een multidisciplinaire aanpak nodig, waarbij de re-integratiedeskundige de spil is. Deze moet niet alleen naar de belastbaarheid van de persoon in kwestie kijken, maar ook naar de belasting in de functie. Het is een voordeel als de arbodienst ervaring heeft met meer bedrijven in uw branche.
6. Multidisciplinaire samenwerking
Ga na of de bedrijfsarts goed met de andere disciplines van de arbodienst samenwerkt, welke diensten de arbodienst zelf aanbiedt en welke ze snel kunnen inhuren.
7. Samenwerking met aanbieders
De arbodienst moet goede samenwerkingsverbanden hebben met tweedelijnsorganisaties en andere aanbieders van zorgdiensten. De arbodienst moet de effectiviteit van de tweedelijnsorganisatie kunnen evalueren.
8. Samenwerking met UWV Bedrijfsarts, verzekeringsarts en de arbeidsdeskundige van het UWV moeten hun verzuimbeleid onderling goed op elkaar afstemmen.
9. Contact particuliere verzekeraars De bedrijfsarts of reïntegratieafdeling van de arbodienst moet met de particuliere verzekeraars overleggen over de eventuele vergoeding van interventies of uitbesteding hiervan aan een tweedelijnsorganisatie.
10. Wetskennis
De bedrijfsarts moet uiteraard kennis hebben van de relevante wetten en hier ook proactief over adviseren.
Bron:HR Praktijk