zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Powerpoint-presentaties zelden effectief

19 juni 2002 - Powerpointpresentaties zijn niet effectief. Volgens 'speech-consultant' Phyllis Gates, adviseur van onder meer Ernst & Young en BP Amoco zien PowerPoint-presentaties er technologisch wel gelikt uit, maar inhoudelijk leggen ze het zwaar af tegen de 'orale voordracht'.

Vorig jaar signaleerde Fred Akkerma het zelfde in een artikel op M@n@gement.



Toeters en bellen
Volgens Gates zijn alle toeters en bellen die in presentaties worden gestopt vooral leuk om te maken, maar niet om naar te kijken. Akkerma suggereert in zijn artikel dat sheets de aandacht van de presentator afleiden.

Drie tips
Gates heeft een drietal tips voor goede presentaties:

1. Concentreer op slechts één eenduidige boodschap waarvan u wilt dat uw publiek die 'mee naar huis neemt'. Als die boodschap niet op een visitekaartje past, dan is uw boodschap waarschijnlijk te complex.

2. Bedenk een concept, een thematische strategie, en structureer en verlevendig uw betoog met wat humor en enkele goed gekozen anekdotes.

3. Onderbreek uw verhaallijn nooit en te nimmer met ingewikkelde grafieken of animaties. Grote kans dat uw publiek daardoor de boodschap vergeet.


Bron: M@n@gement en Management Team
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Mirjam Bijman  |   | 
23-08-2007
 | 
09:19 uur
Ook mij is dit regelmatig opgevallen. Powerpoint is ook vaak, voor niet al te ervaren of natuurlijke sprekers, een medium dat wordt ingezet om zich achter te verstoppen. In de hoop dat dit de boodschap dan ook wel zal overbrengen zonder zelf als het ware in beeld te zijn.

Zelf heb ik hiervoor een training ontwikkeld om powerpoint effectief in te zetten. Met hiebij altijd de vraag in het achterhoofd, wat voegt powerpoint bij dit verhaal nu toe? Natuurlijk ga ik ook in op andere vaardigheden die nodig zijn voor het presenteren.
Cursisten zijn hierover erg enthousiast omdat ze merken dat ze tijdens het presenteren zelf veel beter hun boodschap over het voetlicht krijgen.
Sander Reijn  |   | 
22-03-2008
 | 
16:00 uur
Een artikel uit 2002 en nog steeds actueel.

PowerPoint staat vandaag de dag synoniem voor saai.

Wekelijks begeleid en inspireer ik organisaties en management teams beter te presteren door anders te presenteren. Wat is je boodschap? Welke structuur? Op welke wijze kan je verhaal versterkt (of duidelijker) worden door beelden?

Mijn missie is Nederland te verlossen van de saaie PowerPoint presentaties. Niet in de vorm van presentatie trainingen, daar zijn anderen beter in. Wel door op een ander manier te laten denken over presentaties en over een andere manier te laten denken over het gebruik van PowerPoint.

Ik hoor regelmatig over het gebruik van een flipchart of whiteboard. Daar ligt de oorsprong van PowerPoint en soortgelijke programma’s. De combinatie van een verhaal (horen) en beeld (zien) kan een boodschap sterker maken. Een boodschap die begrepen wordt en onthouden.

Richt je eerst op de kern van je verhaal (de boodschap), dan de structuur en vervolgens grafieken, diagrammen, beelden die je verhaal kunnen ondersteunen en versterken om je boodschap over te brengen én te kunnen onthouden. Verplaats je in je publiek.

Overdaad schaadt. Er heeft zelden iemand geklaagd dat een presentatie te kort is…..

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10