19 juni 2002 -
Het marketingbudget van bedrijven moet niet lijden onder een recessie, vindt een meerderheid van de bezoekers en abonnees van Managersonline.nl. Maar om dat intern te verkopen is nog een hele klus. Freddy Heineken zei ooit: 'De helft van ons marketingbudget wordt niet effectief besteed, we weten alleen niet welke helft'.
Misschien helpen deze gouden regels:
1. Herhaling Gemiddeld moet iemand een blad 7 tot 9 keer lezen voordat hij uw advertentie waarneemt. Zien is echter nog niet lezen. De lezer moet de advertentie gemiddeld ook nog eens 3 keer zien voordat de boodschap tot hem is doorgedrongen. 3 x 9 = 27 plaatsingen!
2. Adverteren is geen kunst Hoewel reclamebureaus jaarlijks gretig uitzien naar allerlei gouden medailles en trofeeën, is adverteren geen kunst, maar een zakelijke actie. Een mooie campagne betekent nog geen mooie omzet. Wees gerust irritant, agressief, voeg coupons toe en verleid schaamteloos!
3. Wijk af Iedereen adverteert, vraag u daarom af hoe u zich kunt onderscheiden. Denk aan een afwijkend formaat of een afwijkende kleurstelling. (adverteer bijvoorbeeld zwart/wit op een full-color pagina - lekker goedkoop en heel effectief!)
4. Emotie versus logica Bedenk: voor een product dat mensen al kennen werken emotionele argumenten het best. Is uw product nog niet bekend bij uw publiek, volsta dan met rationele argumenten.
U kunt stemmen op de vraagstelling: 'Moet het marketingbudget er tijdens een recessie ook aan geloven?'. Lees verder... Bron:SalesQuest