10 januari 2008 -
Voor Britten en Amerikanen draait het allemaal om respect. Voor werknemers in Frankrijk in India om het soort werk. Voor Japanners om het salaris. En voor Chinezen om de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Uit onderzoek van Mercer, blijkt dat verschillende nationaliteiten door heel verschillende dingen geprikkeld worden. Werknemers werd gevraagd welke van twaalf aspecten hun betrokkenheid het meest beïnvloeden. De uitkomsten zijn verbazingwekkend gevarieerd. Respect heeft wereldwijd een grote invloed op de betrokkenheid en is voor Britten en Amerikanen zelfs het allerbelangrijkst. In Japan – waar respect min of meer een cultureel gegeven is – is dit echter veel minder bepalend. In Duitsland bepalen vooral de collega’s de betrokkenheid. Bijna iedereen ter wereld vindt een goede balans tussen werk en privé belangrijk, alleen in China en India speelt dit geen erg grote rol. Ook het kunnen bieden van een goede klantenservice scoort wereldwijd, vooral in Groot Brittannië, maar in Japan eindigt dit onderaan de lijst.
Culturele verschillen
"Zelfs als bepaalde kenmerken gedeeld worden – zoals dezelfde taal – hebben verschillen in cultuur, economische ontwikkeling en marktomstandigheden een significante invloed op verwachtingen en perceptie van werknemers en dus op hun betrokkenheid," stelt dr. Patrick Gilbert van Mercer. "Multinationals doen er dan ook goed aan hun personeelsbeleid per land aan te passen om de betrokkenheid overal zo groot mogelijk te krijgen."
Als alle kamers rood zijn, dan heeft het geen zin om een voorkeur uit te spreken voor een rode kamer. Oftewel, wat in een cultuur een vanzelfsprekendheid is zal niet hoog scoren in het onderzoek.
Dit verklaart waarom respect in Japans niet oog scoort.
Omgekeerd, kunnen we uit het onderzoek mogelijk afleiden welke aspect kennelijk niet zo vanzelfsprekend zijn in de verschillende culturen.
Dat in China en India de balans tussen prive en werk niet hoog scoort, geeft mij de indruk dat hier een van de twee kennelijk altijd voor gaat.