zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Schreeuwend tekort aan stagiairs

10 januari 2008 - Steeds meer bedrijven zoeken stagiairs terwijl er steeds minder stagiairs beschikbaar zijn. Het gevolg: onvervulbare vacatures en een ruime keuze voor stagiairs. Dit concludeert online stagebemiddelaar Stageplaza.nl.

De belangrijkste knelpunten bij vacaturevulling voor bedrijven zijn een tekort aan kandidaten. Kandidaten hebben onvoldoende ervaring, opleiding en onvoldoende motivatie. Goede vakmensen zijn tegelijkertijd steeds moeilijker te vinden door de vergrijzing en ontgroening. Bedrijven kiezen om die redenen steeds meer voor stagiairs. De studenten vervullen de openstaande vacatures en treden na het afronden van hun studie vaak in dienst bij deze bedrijven. 



Technische branche

Stageplaza.nl constateerde de afgelopen jaren al een groeiend tekort aan stagiairs op het gebied van ICT en techniek. Na een tekort aan stagiairs in deze branches volgen nu ook tekorten in de zakelijke dienstverlening, bouw, productie, zorg en de grafische branche. Het aantal onvervulbare vacatures zijn in deze branches de afgelopen jaren flink gestegen. Vooral in de technische branche loopt het tekort op. 

Stagiairs aantrekken

Bedrijven nemen steeds meer maatregelen om stagiairs te werven. De bedrijven maken gebruik van externe bemiddelingsbureaus om hun vacature(s) te vullen en deinzen niet terug van hogere stagevergoeding, extra’s zoals bonussen en een auto van de zaak.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Stagiairs positiever over bedrijven dan over scholen
 Bedrijven willen gemotiveerde stagiair
 Stagiairs oplossing voor krapte arbeidsmarkt
 Stages spelen grote rol bij personeelswerving
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
10-01-2008
 | 
08:34 uur
DE KRACHT EN VOORDELEN VAN STAGIARES

* Wat is de kracht van stagiaires?
* Kost een stagiaire meer dan ie oplevert?
* Loopt een stagiaire je alleen maar voor de voeten?

ACHT TIPS
Acht tips voor praktijkcoaches om stages doeltreffender, stagiaires enthousiaster en serieuzer te maken.

1. Organiseer een goed kennismakingsgesprek
Spreek duidelijk elkanders verwachtingen door, en stel samen vast of het klikt. Wat een stagiair kan doen, hangt af van de kundigheid en het enthousiasme van de student. Let daar dus op tijdens het gesprek (een onervaren stagiair aannemen als u een klein bedrijf heeft en een drukke periode voor de boeg heeft, is onverstandig). Kent u de voordelen van een “snuffelstage”? Probeer dit eens om elkaar snel te leren kennen.

2. Plan een stagetraject
Bespreek aan het begin van de stage samen met de student welke opdrachten hij of zij moet doen voor school en wanneer deze klaar moeten zijn. Moet er een verslag worden gemaakt? Laat de student voor u en hem een gezamenlijke weekplanning opstellen en bijhouden, zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn. Kent u de voordelen van een “Stageabonnement”?

3. Regel succesvolle begeleiding tijdens de stage
Welke begeleiding nodig is en in welke mate hangt af van de functie en het opleidingniveau van de stagiair. Een HBO-student die een onderzoek doet is zelfstandiger dan een MBO-student die meeloopt op een afdeling en voor school een aantal opdrachten moet doen.
Maak samen met de student en uw praktijkdcoaches een aansluitende begeleidingsplanning per 4 weken, die past bij de ambities, competenties en zelfstandigheid van de student.

4. Wees duidelijk in uw verwachtingen
Geef de stagiaires, buiten de schoolopdrachten om, een duidelijke taakomschrijving en heldere instructies. Maak duidelijk wat u wilt en waar hij of zij de benodigde informatie kan vinden. Kent u de voordelen van het door uw stagiaire mede laten beheren, aanvullen en optimaliseren van hun eigen takenpakket?

5. Zorg voor een tijdelijke werkplek
Regel op tijd een handige werkplek, in de buurt van de aangewezen praktijkcoach (stagebegeleider). Denk daarbij ook aan de benodigde hulpmiddelen, materialen en apparatuur.

6. Laat een stagiair geen volwaardige werknemer vervangen
In principe is een stage een win-win situatie. De leerling leert de praktijk kennen en het bedrijf krijgt een paar extra handen en hersens. Een stagiaire vervangt geen werknemers. Door de vaak geringe praktijkervaring kost een student in het begin vaak meer tijd dan dat hij of zij oplevert. Daarna levert het voor beiden winst op.

7. Houd de voortgang in de gaten
Biedt de stagiaire een luisterend oor, maar overleg ook met de mensen bij wie de stagiair meeloopt. Bedenk dat acht uur per dag werken heel iets anders is dan een paar uurtjes lessen volgen. Geef een stagiair de tijd om te acclimatiseren.
Ga regelmatig rond de tafel zitten om de voortgang te bespreken. Informeel overleg bij de koffie of op de trap kan, maar een vaste dag en tijd verdient de voorkeur. Er is geen maat hoe vaak zo’n gesprek moet plaatsvinden, dat hangt af van de stagiair en u.

8. Evalueer de stage
Maak tijd voor een open tussen- en eindevaluatie, in een tweerichting gesprek. Wat liep er goed? Wat niet en vooral waarom? Maak het leerzaam voor beide partijen en leg het vast.

Herman Oosterhof, FLEXBEMA.
Dian  |   | 
14-01-2008
 | 
16:29 uur
Wat betreft de sector zakelijke dienstverlening hoor ik juist dat er te weinig stageplekken zijn. Of alles is al vol. En heel veel bedrijven, instanties enz. vragen dan juist naar stagiaires vanaf 2ejaars. Dat schiet dan ook niet echt op he. Ik ben de enige van mijn klas (1e jaars) die stage heeft. :S Ik doe de opleiding JM (Juridisch Medewerker).
EL Pastoor  |   | 
16-01-2008
 | 
11:02 uur
Mijn twee kinderen zijn horeca werkstudenten.
Mijn zoon heeft zelf gezorgt voor een stage op maat en de vergoeding die daarbij hoort.Hij was tevreden over hetgeen hij heeft kunnen opsteken bij een grote hotelketen en is goed begeleid.Mijn dochter kreeg een verplichte stage toegewezen in Parijs.Ze heeft veel problemen ondervonden, niet op de werkvloer, maar over haar stagevergoeding en de begeleiding van mentoren vanuit school.Mijn ervaring is dat de gemiddelde leraar geen respect op kan brengen voor de standpunten en ervaringen die een stagaire ondervind in het buitenland.Zeer slechte begeleiding van school uit,bagataliserende mentoren,te weinig stagevergoeding om rond te kunnen komen.Geen begrip voor het feit dat er eerst geld verdiend moet worden,voor er op stage gegaan kan worden,omdat allebei mijn kinderen hun opleiding zelf moesten bekostigen en ga zo maar door.Ze worden als kleuters behandeld,omdat men er altijd van uit gaat,dat er geen enkele werkervaring is!!Maar als werkstudent ervaar je juist hoe de echte wereld in elkaar zit,en reageren daar als volwassen mensen ook naar.Zulke studenten zijn goud voor een aankomende werkgever.
Ze zijn inmiddels geslaagd, maar de hbo school nu heeft ook geen goed woord over voor het feit dat ze moeten werken naast hun opleiding.
De school heeft altijd voorrang in hun leven,maar het zou prettig zijn als er eens een petje afgedaan werd voor alle werkstudenten die meer als alleen hun opleiding doen en met twee voeten in de wereld staan.
Susanne  |   | 
8-02-2008
 | 
11:14 uur
Ik ben een laatste jaars student evenementen management MBO en heb hiervoor nog 2 jaar HBO gedaan. Voor beide opleidingen heb ik stages gelopen en misschien klinkt het gek, maar met deze MBO opleiding lopen de stages beter dan met de HBO. Ik merk dat je met een MBO opleiding voor minimaal 80% in de praktijk aan het werk bent en zo al voorbereid bent wanneer je op stage gaat. Ik heb twee HBO stages gelopen, van beide heb ik alleen maar geleerd achter de andere werknemer aan te lopen en vooral zelf niks in te brengen ''want daar ben je nog niet aan toe''. Op dit moment loop ik een jaar lang mijn tweede MBO stage en het bevalt ontzettend goed. Het is een klein bedrijf, ik heb weinig begeleiding, maar ik kan altijd alles vragen wat ik wil en dan wordt er wel tijd voor gemaakt. Ik leer zowel bij deze als mijn vorige MBO stage ontzettend veel en het gekke is, ze worden allebei aangeboden als HBO stages management, marketing, projectleider. En het komt steeds vaker voor dat mensen uit de MBO sector een HBO stage lopen. Om dit te bewijzen heb ik samen met enkele klasgenoten op Competencity 2007 in Utrecht een paneldiscussie gehouden waarbij we de volgende stelling hadden: MBO'ers zijn betere stagiaires dan HBO'ers. Dit was een flinke discussie en er zijn aardig wat uitspraken gedaan. Nou wil ik niet over komen als iemand die het MBO de hemel in prijst, want er schort een helehoop mijn studie en ik doe alles in mijn eentje. Maar uit die pannel discussie kwam wel het volgende: MBO'ers zijn vaak beter voorbereid op hun stage plek en hebben een vrijere gedachtengang. Zij zijn vaker dan HBO'ers een nieuwe wind in het bedrijf, omdat HBO'ers alles volgens de theorie en het boekje doen omdat zij dat zo geleerd hebben. Ook zijn de HBO'ers minder goed voorbereid juist omdat ze bijna alleen maar theorie hebben gedaan.
Hier moet ik wel bijzeggen dat ik denk dat dit niet voor alle sectoren geldt, mijn verhaal gaat over de KCM sector. Kunst Cultuur en Media.
Stage  |   | 
16-02-2010
 | 
11:52 uur
Zijn goede tips die wij zullen toepassen bij onze vacature- en stagesite Job2Have.com

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10