9 januari 2008 -
De werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland voelen niets voor het uit de wet schrappen van de mogelijkheid van het afspreken van een concurrentiebeding. Zo meldt Zibb.
Dat zeggen de organisaties in een reactie op het voorstel dat FNV-voorzitter Agnes Jongerius maandag heeft gedaan.
Een concurrentiebeding is de afspraak dat een werknemer opgebouwde kennis en ervaring na een eventueel vertrek niet zomaar mag meenemen naar een concurrerende onderneming. Zo’n beding geldt vaak tot een jaar na vertrek.
Zwaarwegende bedrijfsbelangen
Volgens de vakcentrale FNV is zo’n beding 'flauwekul' en een 'struikelblok voor arbeidsparticipatie en mobiliteit'. VNO-NCW ziet dat anders en wijst erop dat een concurrentiebeding in de regel alleen wordt afgesproken als zwaarwegende bedrijfsbelangen in het geding zijn.
In Het Financieele Dagblad laat secretaris Ton Schoenmaeckers van MKB-Nederland bovendien optekenen dat vooral kleine bedrijven met een beperkt aantal werknemers en klanten baat hebben bij een concurrentiebeding. Dergelijke bedrijven komen al snel in gevaar als één medewerker vertrekt en zijn cliënten meeneemt. Datzelfde geldt volgens Schoenmaeckers voor ondernemingen met veel technologische en innovatieve kennis, waarvan het personeel geldt als 'bewaker van die kunde'.
Gerechtvaardigd
In zulke omstandigheden is het volgens de werkgeversorganisaties gerechtvaardigd met werknemers overeen te komen dat opgebouwde expertise en ervaring die concurrentiegevoelig is, dan wel het opgebouwde klanten- en relatiebestand, bij vertrek niet mag worden aangeboden of meegenomen naar de concurrentie.
Bovendien kan een concurrentiebeding geweigerd worden en kan na vertrek de werking van het concurrentiebeding door de werknemer bij de rechter worden aangevochten.
Bron:Zibb
Domheid en korte termijn denken zorgen ervoor dat je dan altijd met 2de rangs personeel zit.
De echte toppers lopen je deur voorbij. Goed personeel vorm zich door ervaring op te doen en overal een beetje te leren.
Als je een goed lopend bedrijf hebt en een degelijk contact met je klanten hoef je niet bang te zijn dat je klanten met je werknemer weggaan. Bovendien een geheimhouding verklaring over bedrijfs en klant gegevens zijn veel effectiever. Daarnaast is het een betere zet om te proberen samen met je oude werknemer en zijn nieuwe werkgever aan tafel te komen. Daar kun je veel meer regelen.
Dat je als werkgever een beetje voorzichtig ben met de toekomst van je bedrijf, wil niet zeggen dat je van je personeelsbeleid een onneembare vesting moet maken.
Personeelsbeleid is net als de bijtjes en de bloemetjes een erg delicate zaak.
Geurt de bloem niet goed dan komen de bijtjes niet of komen niet de juiste bijtjes.