Werkgever weet werknemer maar niet aan zich te binden
8 januari 2008 -
Werkgevers moeten alles op alles zetten om toptalent aan zich te binden nu de beroepsbevolking afneemt en de vergrijzing toeslaat. Dat betekent dat een one-size-fits-all benadering in de arbeidsmarktcommunicatie en de CAO-onderhandeling niet meer volstaat.
Dit blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Mercer. Omdat de meeste werkgevers gepreoccupeerd zijn met de krapte op de korte termijn, hebben ze geen oog voor de gevaren op de middellange termijn. Immers, over vijf jaar hebben ze andere talenten dan nu nodig. Desondanks hebben maar weinig ondernemingen een beleid dat daarop focust. Sterker nog, ondanks alle krapte vindt minder dan 33 procent van de medewerkers van Nederlandse bedrijven dat de onderneming de juiste mensen aan zich bindt. Ruim 50 procent van de medewerkers ziet geen carrière bij de huidige onderneming. Ten slotte voelt minder dan 25 procent zich gecoacht door zijn manager.
Leiderschap bepaalt tevredenheid
Het blijkt dus dat nog te weinig werkgevers in de gaten hebben dat tevredenheid over het werk voortvloeit uit leiderschap en sturing, baanzekerheid en carrièreperspectief, training en ontwikkeling en de kwaliteit van diensten en producten en klantgerichtheid. Hoewel beloning niet in het rijtje voorkomt, geven alle ondervraagde werknemers aan dat `dit gewoon in orde moet zijn`.
, MD Weekly