zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

ICT-manager moet leren verkopen

7 januari 2008 - Een ICT-afdeling beschikt over waardevolle mensen en producten die zowel binnen als buiten de organisatie `verkocht ` moeten worden. De ICT-branche beschikt echter over slecht ontwikkelde verkoopvaardigheden.

De ICT-manager moet daarom zijn verkoopcompetenties vergroten, zodat de relevantie van goed georganiseerde ICT duidelijk wordt gemaakt en het budget op peil kan worden gehouden. 



Empathie en ego

De psycholoog en antropoloog Clotaire Rapaille kenmerkt de archetypische verkoper als een `happy loser`. Hij weet dat het vaker niet dan wel lukt om een deal te sluiten, maar hij laat zich door de mislukkingen niet ontmoedigen. Een verkoper moet beschikken over twee cruciale eigenschappen: empathie en ego. ICT`ers kunnen hun empathisch vermogen ontwikkelen, zodat ze actiever luisteren naar de wensen van klanten en doelgerichter werken. 

Houding en gedrag
Forum Corporation deed onderzoek naar de relatie tussen inkopers en verkopers. Aan inkopers werd gevraagd welk gedrag van verkopers het meest storend werkt in de relatie. Prijs blijkt nauwelijks een factor van belang (minder dan twee procent), en ook kennis hebben of tonen is beperkt bepalend (zestien procent). Een succesvolle relatie met de klant wordt vooral bepaald door houding en gedragskenmerken (82 procent).


Bron: Tiem, MD Weekly
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Betere dienstverlening belangrijker dan groene ict
 Verandermanager of ict-directeur? CIO mag het zeggen
 Imago en cultuur oorzaak tekort aan ICT-vrouwen
 CIO moet uitdaging en cultuur promoten
 Tien kenmerken van superverkopers
 Goede manager is uitstekende verkoper
 
 
reacties
 
Martin Blokker  |   | 
23-02-2010
 | 
09:29 uur
Sluit me aan bij dit artikel. Echter, het is iets te kort door de bocht om alleen de aandacht te leggen op houding en gedrag van de verkoper. Er komt meer bij kijken. Dit is eerder beschreven in ''Crossing the chasm'' van Moore.

De aanname is dat een (ICT) product / organisatie vloeiend van innovator naar early majority en majority gaat: gewoon een kwestie van verkopen. In de praktijk blijkt dat tussen elke fase een chasm (kloof) zit.

Bij verschillende klanten heb ik geleerd wat erbij komt kijken om deze kloof te overbruggen. Het overbruggen ervan vraagt in ieder geval meer dan alleen houding en gedrag van verkopers aanpakken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10