zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht tips om onbekenden in uw netwerk te krijgen

7 januari 2008 - Geen onderneming kan zonder een goed netwerk. Om uw netwerk een boost te geven, kan het gebeuren dat u een voor u totale vreemde wilt mailen. De manier van aanpakken is cruciaal. Acht tips van Zibb.

1. Doe uw huiswerk


Benader alleen mensen van wie u precies weet wie ze zijn, wat ze doen en wat ze voor u kunnen betekenen. Google ze, zoek uit wat ze doen, en zorg ervoor dat u actuele informatie heeft. Pleeg research over het onderwerp waarover u iemand benadert. Stel geen vragen waarvan u de antwoorden gemakkelijk op Wikipedia had kunnen vinden.

2. Introduceer uzelf
Vergeet niet te zeggen wie u bent en wat u doet. Geen vage termen maar precies beschrijven wat u doet. Een linkje naar de website van uw onderneming is onontbeerlijk. Iets persoonlijks toevoegen kan waardevol zijn, maar pas op dat u niet te veel over uzelf babbelt.

3. Leg uit hoe u aan het e-mailadres komt
E-mail ontvangen van vreemden kan argwaan wekken. Laat uw contact dan ook zo snel mogelijk weten hoe u aan zijn e-mailadres komt.

4. Formuleer helder wat u wilt
Laat uw contactpersoon niet raden naar wat u van hem of haar wilt. Omschrijf eenduidig en zonder omhaal wat u verlangt.

5. Bied een tegenprestatie
Als u om een gunst vraagt, zorg er dan altijd voor dat u iets terug te geven heeft. Dat hoeft niet materieel te zijn; een inzicht, een tip of een omschrijving van waar u op dit moment mee bezig bent kan voor uw contactpersoon al genoeg zijn. Zo lang het de ander maar motiveert om u te helpen. Bied eventueel uw diensten voor in de toekomst aan.

6. Beledig of bedreig uw contact niet
Het klinkt als een open deur, maar toch komt het nog vaak voor; mensen die denken anderen tot actie te manen door hen te bedreigen of te beledigen. Wellicht overbodig om te zeggen: dat werkt dus niet. U vraagt om een gunst, dus stel u ook zo op. Eén aanmatigend woord en uw mail belandt linea recta in de prullenmand.

7. Smeek niet
Hoewel beledigen en bedreigen af te raden is, is het ook weer niet nodig om u nederig op te stellen. Het is niet aanmatigend om een onbekende aan te spreken en om een gunst te vragen, als u daar iets tegenover stelt. Daarbij is het niet nodig om uzelf te verontschuldigen of naar beneden te halen. Ook al benadert u iemand die een hogere functie vervult dan uzelf, benader diegene als een gelijke.

8. Accepteer een afwijzing met gratie
Ook als u bovenstaande suggesties in acht neemt, kan het gebeuren dat u geen reactie op uw e-mail krijgt, of een afwijzing. Iedereen is druk, veel mensen hebben geen tijd voor extra klusjes al zijn ze nog zo interessant. Als dat gebeurt, accepteer dat dan waardig en ga moedig voorwaarts. Een ander zal wél reageren, want netwerken is onontbeerlijk. Voor iedereen.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Netwerk van oud-collega’s biedt interessante mogelijkheden
 Vijf tips om beter te netwerken
 Tien netwerkblunders
 Mannen netwerken beter dan vrouwen
 Negen tips om slimmer te netwerken
 
 
reacties
 
Johan  |   | 
7-07-2009
 | 
16:31 uur
Leuk artikel, voor meer praktische tips betreffende netwerken wijs ik jullie graag op dit artikel:

(Klik hier)

10 tips voor netwerken in de pratijk.

Veel succes.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10