Internettelevisiekijker meer betrokken bij reclame
4 januari 2008 -
Consumenten die online televisieprogramma’s volgen, voelen zich voor 47 procent meer ‘betrokken’ bij reclame-uitingen dan mensen die televisie kijken.Zo zegt onderzoeksbureau Simmons.
Volgens de onderzoekers voelen online televisiekijkers zich ook voor 25 procent meer betrokken bij de content van televisieprogramma’s. Respondenten zijn volgens het bureau ‘betrokken’ als het programma of de uiting voor hen relevant is, met andere woorden als het inspirerend is, vertrouwen geeft, ‘het leven verrijkt’, als er sociale interactie is en als de content zorgt voor een ‘personal time-out’. Daarnaast werd er gekeken naar de ‘ad receptivity’, oftewel de mate waarin respondenten tijdens het kijken ontvankelijk waren voor reclame-uitingen.
Andere conclusies
Ook bij andere media meten de onderzoekers verschillen, zo blijken mensen achttien procent meer betrokken bij online uitingen (op websites) dan in print, en vijftien procent meer betrokken bij uitingen in online magazine-artikelen, dan in print. Vrouwen en jonge consumenten laten daarnaast een hogere mate van betrokkenheid zien dan mannen en oudere internetters, maar deze verschillen zijn niet groot. Verder blijken mensen meer betrokken bij uitingen op sites die ze vaak bezoeken. En onder printlezers scoort print in betrokkenheid beter dan televisie of internet. Dat neemt niet weg dat het aantal printlezers nog steeds afneemt.
Het onderzoek is gebaseerd op 74,996 online en telefonische interviews met Amerikaanse volwassenen over de televisieprogramma’s, tijdschriften en websites die ze bekijken en bezoeken.
Bron:Mediapost, Marketing Online
In het artikel blijft onduidelijk waarin ''betrokkenheid'' van de kijker zich manifesteert. Mijn betrokkenheid is dat ik al die reclame spuugzat ben en daarom de TV mijn woonkamer uit heb gegooid.
Op internet valt die reclame, dankzij bijvoorbeeld Firefox met AdBlock Plus, binnen de perken te houden.
Gezien de hoeveelheid spam waarmee iedere internetgebruiker wordt geconfronteerd en zich behoorlijk aan stoort kan ik me niet voorstellen dat internetters positiever staan tegenover opdringerige leurders dan de passieve televisiekijker.
Daar valt wat van te zeggen F Boone !
Reclamemakers en marketeers dienen zich goed te realiseren dat ''zappen'' begint bij de aanvang van ( ongewenste ) reclame.
En wat is dan het resultaat ?
Bereiken de adverteerders het gewenste doel ?
De afvallers nemen ze dan op de koop toe, het is immers toch de massa.