ICT-scholing sluit niet aan op behoefte bedrijfsleven
3 januari 2008 -
Hoewel het aantal cursussen voor ICT`ers toeneemt, is het volgens Hans Sassenburg van Se-cure AG en Jeroen Macke van Profit Software Improvement maar de vraag of het aanbod voldoende wordt gestuurd door ondernemingsstrategieën.
Bovendien is het cursusaanbod op het gebied van echte vakkennis in hun ogen onvoldoende. De beschikbare gelden voor trainingen worden vaak inefficiënt gebruikt en verhogen zelden de competentie van individu en onderneming.
Niet relevant
Omdat werknemers zelf vaak een grote stem hebben in de keuze, wordt niet altijd gekozen voor de meest relevante bijscholing. Een aantrekkelijke cursuslocatie is soms minstens zo belangrijk als de inhoud. Vaak voorzien de beperkte trainingsprogramma`s niet in de primaire behoeftes van organisaties. Toenemende internationale concurrentie leidt tot snelle introductie van nieuwe, innovatieve diensten en producten. Bestaande systemen zijn daar niet voldoende op berekend.
Weinig aandacht
De aandacht gaat volgens Sassenburg en Macke vaak voornamelijk uit naar technisch georiënteerde cursussen. Voor basiskennis van softwareontwikkeling en -onderhoud is weinig aandacht, net zo min als voor specifieke kennis van een specifieke functie. De aandacht voor leidinggeven aan kleinere softwareteams is beperkt en ook vooruitstrevende onderwerpen als proceskennis en projectmanagement komen weinig aan bod.
Bron:Automatiserings Gids, MD Weekly