3 januari 2008 -
Flexibele werktijden hebben een averechts effect op de filedruk. Hoewel die in de ochtendspits iets afneemt staan uw werknemers nu op ieder moment van de dag in de file.
Steeds meer werknemers mogen later beginnen met werken. Een groot voordeel zou zijn dat de file in de ochtendspits korter wordt. Dat werkt. Het aantal verkeersopstoppingen in de ochtendspits daalde dit jaar met 1,8 procent. Maar verder lijken flexibele werktijden een averechts effect te hebben. Volgens de ANWB, die de filedruk de afgelopen jaren heeft geanalyseerd, concludeert dat het aantal files vooral tussen tien uur 's ochtends en half vier 's middags 'schrikbarend toeneemt'.
Overdag
"Mensen wijken uit voor de ochtend- en avondspits. Gevolg is dat er overdag ook files staan," aldus een ANWB-zegsvrouw. In totaal is de filezwaarte - filelengte maal de duur - met bijna 23 procent toegenomen ten opzichte van 2006. Het aantal verkeersopstoppingen nam in totaal 8,1 procent toe.
Terwijl verkeersminister Eurlings u aanspoort uw personeel wat later te komen werken, komt de ANWB met een onderzoeksconclusie die hem moet doen huiveren. U kunt, zo blijkt uit het onderzoek, uw personeel laten beginnen zo laat u wilt, in de file staat het toch wel.
Bron:De Telegraaf, Accountingweb
En hoeveel van die files wordt daadwerkelijk veroorzaakt door thuiswerk en hoeveel is de 'natuurlijke'(onoverkomelijke) groei van files?
Spreiding van verkeer lijkt me een eerste oplossing van files als je het aantal wegen niet zonder meer kunt vermeerderen. Thuiswerk zorgt voor spreiding en zal dus helpen. Dat het op die tijden ook zo druk is op de weg lijkt me vooral een teken dat er nog meer aan de hand is.
Misschien tijd om het aantal auto's op de weg te verminderen? Meer aandacht voor het openbaar vervoer?
R.Rijnhart
|
|
3
-
01
-
2008
|
17
:
18
uur
Het probleem is dat er in de spits ontzettend veel latent aanbod van verkeer is. De enige rem hierop op dit moment zijn de files zelf. Iedere verlichting van de spits, door flexwerken of door nieuwe wegen, leidt dus onmiddelijk tot meer verkeer met als resultaat dat de files niet afnemen. Dat flexwerken geen verlichting van de filedruk geeft maar er juist voor zorgt dat de spits eerder begint en langer duurt is dus een logisch gevolg.
De enige manier om de filedruk te verminderen is daarom het (latente) aanbod te verminderen. De hoge olieprijs gaat hier wellicht bij helpen, net als maatregelen als rekeningrijden. Hoopvol was een recent bericht dat bij 30% van alle mensen die overwegen van baan te veranderen dat willen omdat ze minder ver van hun werk willen wonen ivm de files en gestegen brandstofkosten.
Eduard Maat
|
|
11
-
01
-
2008
|
15
:
40
uur
Thuiswerken is natuurlijk heel iets anders dan later beginnen (en later ophouden, de avondspits duurt wel heel lang tegenwoordig).
Maar goed, we hebben allemaal steeds meer auto's (leve de welvaart) en steeds meer banen (leve de emancipatie) en wonen steeds verder van ons werk af (leve de overdrachtsbelasting en de stagnerende bouw, en ook de baanmobiliteit = kortere contractduur). Toen de snelwegen gebouwd werden hadden ze een enorme reservecapaciteit, tegenwoordig is die helemaal op. Elk hikje in het capaciteitsbeslag (een spitsuur, maar ook: leve de werkzaamheden, de concerten in het Gelredome, de ongelukjes), leidt tot stennis.
Het hoort er dus gewoon bij, en het is twintig jaar geleden niet voorzien (zolang duurt het om een adequaat wegennet aan te leggen).
Het zou fijn zijn als de ANWB (en de BOVAG, en de Telegraaf) eens wat constructiever werd in plaats van alleen maar te griepen op oplossingspogingen. Kennelijk willen mensen wel iets gaan doen aan hun gedrag nu het heel duur aan het worden is, oftewel, rekeningrijden had er al lang moeten (en kunnen) zijn!