Vijf sleutelelementen van authentieke corporate communication
3 januari 2008 -
Bedrijven die in hun marketing en reclame-uitingen niet oprecht overkomen, verspelen veel goodwill bij klanten. Het is dan ook belangrijk te werken aan de authenticiteit van de corporate communication.
Vijf sleutelelementen zijn essentieel voor een authentieke representatie in de markt:
1. De bedrijfsnaam moet een weerspiegeling zijn van waar het bedrijf voor staat. Sterk staan op dit gebied merken die genoemd zijn naar hun oprichter, zoals Levi`s, Ford, Kellogg en Harley-Davidson. De connotaties en associaties van naam en merk stemmen optimaal overeen.
2. Reclame moet via de juiste media plaatsvinden en de juiste boodschap uitdragen. Een sterk voorbeeld is Dove dat via televisie en tijdschriften uitdraagt dat `Real women have real curves`.
3. De roots van een merk kunnen belangrijk zijn. In dat geval moet locatie een belangrijke plaats krijgen in marketingcampagnes. Te denken valt aan merken zuivel, fruit, wijn en restaurants, die zich met een unieke, authentieke locatie kunnen onderscheiden.
4. Corporate communication, bijvoorbeeld een mission statement, die vooral op werknemers is gericht qua uitstraling en boodschap, kan ook op klanten een positieve uitwerking hebben.
5. Bedrijven moeten niet zelf overal het etiket `authentiek` en `echt`opplakken. Een wat subtielere aanpak wekt minder argwaan en is gemakkelijker waar te maken.
Bron:Advertising Age, MD Weekly
Hahaha, wie opmerking 5 leest, consumenten krijgen zo minder argwaan, weet dat hier geen advies voor authentieke communicatie wordt gemaakt, maar een tip voor het creëren van de illusie ervan. Nee wie echt authentiek wil zijn, kan beter inhoud en vorm op elkaar afstemmen en zorgen dat de medewerkers achter de schermen meemaken en (ook thuis) uitstralen wat de klant naar buiten ook meemaakt. Ben en Jerry's aanstekelijke aanvang is daar een goed voorbeeld van. De jus van toen is sinds de overname er wat uit en Ben & Jerry wordt nu mainstream. En precies dat verschil zit hem in hoe je echt zaken doet en niet in slimme marketing.