Zes redenen waarom print aan belang wint bij banenjacht
2 januari 2008 -
Na de afname in 2005 van het aantal oriëntatiebronnen dat werknemers gebruiken bij het zoeken naar een baan, neemt dit aantal nu weer toe terwijl de arbeidsmarktactiviteit sterk daalt en het aantal openstaande vacatures een recordhoogte heeft bereikt.
De belangrijkste oriëntatiekanalen - vacaturesites, bekenden/netwerk en dagblad/krant - winnen elk sterk aan belang. Vooral het duidelijk toegenomen belang van print is opmerkelijk aangezien zij sinds 2003 constant was gedaald en gepercipieerd wordt als ‘een achterhaald oriëntatiekanaal’. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group.
Oriëntatiegedrag verandert sterk
Van 2002 tot 2004 heerst er laagconjunctuur, zijn er weinig vacatures en blijft men waar men zit. Gemiddeld worden er 5,5 oriëntatiebronnen gebruikt op zoek naar een nieuwe baan. Mensen gebruiken veel kanalen om het schaarse aantal vacatures te vinden. Internet als oriëntatiekanaal wint in deze periode snel terrein ten opzichte van de krant.
In 2005 en 2006 trekt de economie aan en neemt het aantal vacatures en de arbeidsactiviteit toe: mensen durven weer te bewegen op de arbeidsmarkt. Mensen gebruiken steeds minder oriëntatiebronnen (4,9) ondanks dat door de opkomst van internet het aantal mogelijkheden is toegenomen. Dit wordt mede veroorzaakt door het grote aantal vacatures dat gepubliceerd wordt op de verschillende vacaturesites.
In 2007 normaliseert de arbeidsmarktactiviteit weer: mensen doen meer moeite om de juiste baan te vinden en het jobhoppen neemt af. Door het grote aantal vacatures gaan mensen weer meer oriëntatiebronnen (5,2) gebruiken.
Print wint
Kijkend naar de top tien van belangrijkste oriëntatiebronnen van de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking valt op dat de belangrijkste drie bronnen sterk aan belang hebben gewonnen. Vacaturesites verstevigen hun nummer 1 positie (+ zeven procent) dagblad/de krant wint voor het eerst sinds 2003 aan belang (+ zes procent) en bekenden/netwerk stijgt enorm en komt op haar hoogste niveau sinds vijf jaar (+ negen procent). Verder valt op dat print over de hele linie aan belang wint (huis-aan-huis bladen en tijdschriften/vakbladen) en de arbeidsbemiddelingsbureaus (CWI en uitzendbureau) aan belang verliezen. Bij deze laatste partijen is sprake van een conversie naar internet.
Een aantal redenen voor een revival is aan te dragen:
1. Sterke opkomst van de gratis openbaar vervoerbladen. Niet alleen in bereik, maar ook als vacaturedragende titels. De rol van deze kranten in het oriëntatieproces van verschillende doelgroepen groeit.
2. De arbeidsmarkt wordt steeds regionaler, mede door de huidige mobilteits- en bereikbaarheidsproblemen.
Het regionale dagblad en het huis-aan-huis blad zijn bij uitstek een media die inspelen op regionale oriëntatiegedrag.
3. Het enorme aantal vacatures online.
Het succes van de vacaturesites heeft als gevolg dat de interessante vacatures online minder goed vindbaar zijn. Vacatures van uitzendbureaus en werving- en selectiebureaus domineren de zoekresultaten, terwijl deze, zowel qua inhoud als qua imago, niet als de interessantste vacatures worden gezien. Print heeft daarentegen, zeker in de perceptie van de baanzoeker, relatief meer interessante vacatures.
4. Het wordt steeds belangrijker om de juiste baan te kiezen, gezien het toenemende belang van werkbeleving en de work/life balance.
Zeker nu het aanbod zo groot is, is daar uitgebreid de mogelijkheid voor. Een bredere oriëntatie (gebruik van meer kanalen c.q. het gebruik van kwalitatief hoogwaardigere kanalen) hangt hiermee samen.
5. Door tabloid formaat en de aantrekkende economie zijn kranten aantrekkelijker geworden en worden zij ook meer gelezen.
6. Door de aantrekkende economie staan er ook weer meer vacatures in print.
Ook hierdoor wint dit oriëntatiekanaal aan kracht (print wordt in de perceptie van werkzoekenden ook weer meer vacaturedragend en heeft daarmee een zelfversterkend effect).
Met name reden 3 'de hoeveelheid online vacatures' waardoor de (aspirant) banenzoeker door de bomen het bos (de baan) niet meer vind is mogelijk een houvast voor de print-media.
Reden 4 is geen reden voor keuze on-line of print.
Redenen 2 en 6 zijn mogelijk de reden dat er meer print vacatures te vinden zijn.
Vaak zal een print vacature ook online (in elk geval op de website van de onderneming) moeten staan.
De redenen lijken erg gezocht; is de print media zo desperaat op zoek naar een positief bericht?
@Karel
Of zijn de recruitment buro's naarstig op zoek naar hun gelijk over de nieuwe media. In HRlog iedere dag weer schreeuwende berichten hoe geweldig werving en search gaat op netwerksites. Ook iedere keer weer gejuich als er een vacaturesite nummer 1 staat in een of andere lijst.
Wil je als recruiter of als bedrijf opvallen dan dien je iets anders te doen dan de rest en dan is een gedrukt medium geen slechte optie.
Een netjes geschreven brief via tante post valt nu ook op tussen de vele mails die de recruiters krijgen, ook daar een optie voor de werkzoekenden. Iedere kant van de arbeidsmarkt heeft er voordeel bij op te vallen toch?
Ik ben benieuwd wat 2008 gaat brengen op recruitmentgebied en uiteraard ook op HR en interim management
Volgens mijn zeer bescheiden mening is e-recruitment nog steeds de meest cost-efficient methode om aan personeelswerving te doen. En dan spreken we nog niet over de metingen die dienaangaande kunnen gevoerd worden.(analytics, ROI,...)
Ondertussen zijn we meer dan 10 jaar verder. Ik vrees dat papier het gevecht aan het verliezen is, zeker nu Google zich ook op recruitement heeft gestort.