zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuwe werknemer financieel in de watten gelegd

21 december 2007 - Veel organisaties voelen zich momenteel gedwongen nieuwe medewerkers via extra salaris binnen te halen. Bovendien heeft 70 procent van de grotere organisaties de indruk dat medewerkers opstappen juist vanwege het salaris.

Dit komt naar voren in het beloningsonderzoek van het HRpraktijk Panel dat afgelopen maand is gehouden onder ruim 600 P&O’ers. Werkgevers beginnen de voortdurende arbeidsmarktkrapte steeds meer aan den lijve te ondervinden. Van de deelnemers aan het onderzoek voelt 62 procent zich ‘soms tot regelmatig’ gedwongen om salarissen extra te laten stijgen om voldoende nieuwe medewerkers te kunnen aantrekken. 



Werkgever wil snel klaar zijn
Volgens Rolf Baarda, directeur van het gelijknamige in belonen gespecialiseerde bureau, wil die 62 procent 'snel klaar' zijn. "Dit heeft een enorm prijsopdrijvend effect. Dat ondervinden met name bedrijven die op korte termijn in medewerkers investeren, ofwel vrijwel alleen met salaris. Zij zullen tegen de grootste loonstijgingen aanlopen." 

Speciale bonussen

Driekwart van de organisaties maakt overigens geen gebruik van extra middelen zoals leaseauto’s of speciale bonussen voor het werven van nieuwe medewerkers. "We dienen steeds meer de vraag te stellen, wat nu precies beloning is," merkt beloningsdeskundige Andries Bongers op. "Medewerkers kijken te veel alleen naar het schaalsalaris en niet naar de bijdrage van de werkgever aan bijvoorbeeld pensioen, studie en ouderschapsverlof." 

Opstappen
Hoe groter de organisaties zijn, hoe vaker men de indruk heeft dat medewerkers opstappen vanwege het salaris (70 procent); de kleinste bedrijven hebben hier weinig last van (22 procent). "Uit onderzoek is gebleken dat het salaris bij een andere werkgever zo'n tien tot vijftien procent hoger moet zijn om als belangrijke vertrekreden te gelden," aldus Hans van der Heijden, hoofd Arbeidsvoorwaarden en regelingen van Rabobank Nederland. "Kleine organisaties bieden vermoedelijk sneller het gevoel een hechte 'community' te zijn." 

Binden
Als belangrijkste middelen om medewerkers te binden noemen de respondenten het bieden van betere loopbaanmogelijkheden (43 procent), meer loopbaanbegeleiding (30 procent) en meer invloed op eigen functie-inhoud (27 procent). Een beter salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden worden veel minder ingezet, respectievelijk zestien en vijftien procent.


Bron: HR Praktijk
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer in 2007 gelokt met luxe extra's
 Twee auto's van de zaak door krapte arbeidsmarkt
 Betrokkenheid is niet te koop
 Sollicitanten laten zich graag verleiden met cadeautje
 Talent is niet te koop
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10