zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuw jaar, opgeruimd bureau

21 december 2007 - Terwijl de ene helft van werkend Nederland na kerst en oudjaar vrij neemt, grijpt de andere helft deze rustige weken aan om eindelijk eens te doen waar nooit tijd voor lijkt te zijn: het opruimen van de onoverzichtelijke werkplek.

Uit onderzoek van bureau Organize yourself blijkt dat de opruimwoede in de laatste week van het oude jaar en de eerste week van het nieuwe jaar enorm is. "We kunnen rustig spreken van een jaarlijks fenomeen," zegt Arjan Dokman, professional organizer en directeur van Organize yourself. "Wij noemen het zelf wel de ‘Nationale Opbergweken’: op elk bureau een flink aantal ordners en opbergen maar – het hele jaar moet nog in die mappen!" 



Te hoge verwachtingen
Op zich zijn de rustige weken na kerst en nieuwjaar een logisch moment om de vele stapels achterstallige administratie in één keer weg te werken. Toch waarschuwt Dokman voor al te hoog gespannen verwachtingen: "Natuurlijk, iedereen wil fris en opgeruimd het nieuwe jaar in. Maar het is wel een vorm van symptoombestrijding om alleen in de laatste week van het jaar je bureau leeg te ruimen. Binnen de kortste keren vormen zich nieuwe stapels, zeker nu er van alle kanten steeds meer informatie op ons af komt. De kunst is dan ook om door het héle jaar heen optimaal overzicht te houden over je werkplek en alles waar je mee bezig bent." 

Stress

Voor Organize yourself staat het als een paal boven water dat een rommelige werkplek en gebrek aan overzicht een belangrijke bijdrage leveren aan veel gevallen van stress, overspannenheid en burn-out. Een paar honderd mailtjes in je inbox, uitpuilende postbak-torens en de ontelbare papierstapels op het bureau – de werkende mens wordt er letterlijk ziek van. Om dit te voorkomen traint Organize yourself mensen in het creëren én behouden van een overzichtelijke werkplek. "Georganiseerd werken is wel zo prettig, als je eenmaal door hebt hoe je dat het best kunt doen." zegt Arjan Dokman, "Er zijn diverse praktische tips en handreikingen voor, en die werken echt beter dan jaarlijkse ‘opbergweken’."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Is een kantoor eigenlijk nog wel nodig?
 Kantoorwoede floreert in saaie kantoortuinen
 Werkplek wordt steeds kleiner
 Rommel belemmert werkplezier
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10