20 december 2007 -
Europese marketeers hebben steeds minder controle over de traditionele 4 p’s in marketing. Respectievelijk 30 en 21 procent hebben het gevoel het nog in de hand te houden. Vooral de laatste twee p’s, prijs en promotie, ontglippen de marketeers.
Dit blijkt uit onderzoek van The Marketing Compass 2007, een peiling onder 630 marketing executives in twaalf Europese landen. Verder toont het onderzoek aan dat het internet de gedrukte media vervangen hebben als belangrijkste bron van informatie voor marketeers. 92 procent van de respondenten noemt het internet als meest gebruikte bron om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in het vakgebied. Kranten en tijdschriften zijn dat nog voor 79 procent van de bevraagde marketeers.
Klanttevredenheid niet belangrijk
Klantenretentie, klantenloyaliteit en vernieuwing van het klantenbestand zijn de belangrijkste aandachtspunten voor bedrijven. Vreemd genoeg is een groot aantal bedrijven niet geïnteresseerd in klanttevredenheid. Slechts 22 procent zegt die regelmatig te meten en maar negentien procent zegt met die feedback ook daadwerkelijk rekening te houden.
Vaardigheden uitbreiden
Marketeers vinden het vooral belangrijk om nieuwe vaardigheden te verwerven (40 procent), gevolgd door beter informatiemanagement (34 procent) en een hogere participatiegraad in de algemene beslissingen van hun bedrijven (32 procent). 29 procent pleit voor een betere balans tussen privé-leven en werk.
Bron:6minutes, Marketing Online