20 december 2007 -
Veel kerstpakketten worden dit jaar te laat betaald, zo voorspelt Edwin Merk, commercieel directeur van OnGuard. Ruim de helft van de debiteurenbeheerders verwacht betalingsachterstanden tijdens de kerstperiode.
Dit komt met name omdat tijdens de feestdagen rekeningen blijven liggen. Merk geeft aan dat de hectische tijd rond kerst tot een lage prioriteit voor het betalen van rekeningen leidt. De debiteurenafdelingen zijn in december vaak druk bezig met de jaarafsluiting. Daarnaast staan in het begin van het nieuwe jaar de openstaande rekeningen achteraan in de rij, waardoor facturen twee tot drie weken later dan normaal betaald worden.
Bewuste actie
Naast een betalingsachterstand geven bedrijven ook toe hun rekeningen bewust te laten liggen: met name bij grote bedrijven worden rekeningen expres te laat betaald. Volgens Merk is dan ook van essentieel belang om hier pro-actief op in te spelen door bijvoorbeeld sneller aan te manen of de betalingstermijn te verkorten tijdens de feestdagen.
“Uw betaling moet onderweg zijn!”
“Onze directeur is 4 weken in buitenland”
“U heeft niet conform onze procedure gehandeld!”
“De gegevens op uw factuur en de leveringen kloppen niet!”
“Uw factuur van 1 april werd pas 25 april in de post ontvangen!”
“Ik heb uw rekening nooit ontvangen, kunt u mij een kopie faxen?”
* “Degene die de betalingen verricht is afwezig (voor 3 weken op vakantie)!”
SMOEZEN,
smoezen en nog eens smoezen die vaak worden gehoord als betalingstermijnen zijn overschreden. Hoe vaak heeft u een herinnering/aanmaning tot betaling verzonden naar uw debiteuren om (eindelijk) uw geld te ontvangen, veelal met de slotzin: “Indien uw betaling inmiddels heeft plaats gevonden dan dient u dit als niet geschreven beschouwen”? Het gevolg is dat u bij uw bank uw eigen kredietlimiet moet verhogen tegen 7,5 – 8% rentelasten, terwijl uw debiteuren uw geld gebruiken tegen 0 % rente – zonder overleg!
75 % VAN DE DEBITEUREN
schendt de afspraak tot tijdige betaling, met als gevolg liquiditeitsproblemen in 34 % van alle Nederlandse ondernemingen! Bij 7 % hiervan komt de continuïteit in gevaar. In 2002 is het aantal incasso’s met 53 % gestegen t.o.v. 2001. In 2003 is het aantal ‘laatbetalers’ - die pas na 60 dagen of later betaalden - zelfs opgelopen tot 73%.
Gelukkig houdt 27 % van de Nederlands debiteuren zich wel aan de gemaakte afspraken en de vernieuwde wetgeving inzake betalingsverkeer tussen bedrijven.
VOLGENS DE NEDERLANDSE WET
en op basis van de vernieuwde Europese richtlijn dient (sinds 1 december 2002) elke debiteur zijn betaling met 30 dagen na ontvangst te voldoen. Daarna moet de algemeen geldende bankrente en een boeterente worden bijbetaald over het uitstaande bedrag. Momenteel bedraagt deze totaalrente 7%.
GOED DEBITEURENMANAGEMANT
is dus geen sinecure, maar kan veel betalingsellende voorkomen. Bovendien komt de continuïteit van uw bedrijf minder snel in gevaar. Hierbij valt te denken aan modern beleid, beheer en opvolging. De meeste ondernemingen doen hun eigen debiteurenbeheer en ongeveer 34 % schakelt regelmatig een incassobureau, advocaat of deurwaarder in.
LET OP: De meest efficiënte basis voor debiteurenbeheer is om dit interveniërend te laten managen door een externe deskundige, gedurende b.v. een halve of hele weekdag. Dit is gerelateerd aan de grootte van uw debiteurenportefeuille. Bijvoorbeeld bij een bedrijf met zo’n 40 personeelsleden en 400 - 450 debiteuren bedraagt de werktijd hiervoor per week zo’n 12 uur…………
…………Laat uw debiteurenmanagement eens beoordelen door een onafhankelijk deskundige.
Herman Oosterhof, FlEXBEMA.
R J Demper
|
|
20
-
12
-
2007
|
11
:
14
uur
Wat betreft de haalbaarheid van de door OnGuard gesuggereerde oplossing om de betalingstermijn voor leveringen rond kerstmis te verkorten, moet je wel erg naïef zijn. De betreffende afnemers zullen daarvan niet in de geringste mate nerveus worden, laat staan dat dit hen zal aansporen esneller te betalen.
E Geenen
|
|
21
-
12
-
2007
|
10
:
06
uur
Misschien is een beter idee om bij een factuurbedrag direct de 7% voor betaling na de betalingstermijn van 30 dagen te vermelden. Hier zou dan een korting op gegeven kunnen worden bij betaling binnen de 30 dagen termijn.
UW KORTING bij betaling binnen 30 dagen! 8,33
UW TE BETALEN BEDRAG binnen 30 dagen! 119,00
Onsympatiek? Wel realistisch en vriendelijk?
S Walsemann
|
|
23
-
12
-
2007
|
10
:
15
uur
Je kan natuurlijk ook gewoon in het contract verschillende tarieven afspreken. Tarief bij betaling binnen 30 dagen, tarief y bij betaling binnen 60 dagen etc etc. Dit voorkomt de eindeloze discussies over rente en het commerciele belang komt niet in het geding. Achteraf kan je het prijsverschil factureren bij de te late betalingen. Ik werk hiermee in praktijk en zie dat een prijsverschil door te late betalingen wel makkelijker te incasseren is dan een rente nota.
Het zal niet lang meer duren alvorens ook het bedrijfsleven gaat betalen op of voor de dag van aflevering, of beter nog bij opdracht of bestelling. Wij doen tegenwoordig steeds meer inkoop via internet en betalen dan middels ideal op het moment van bestellen. In het begin stond ik hier ook wat sceptisch tegenover. Ook dit is mentaliteit, het went immers snel. Daarnaast scheelt enorm in de administratieve afhandeling. Factuur kan gelijk in map betaalde facturen en vervolgens heeft niemand er meer omkijken naar. Nu hoor ik u denken, nee dat gaan we dus niet doen. Nooit iets gekocht via internet (prive) en gelijk ideal of creditcard gebruikt. Natuurlijk wel, het gebeurd overal om ons heen, virussoftware, digitale camera's, cd en boeken, muziek via Itunes. Het zal waarschijnlijk nog een generatie duren, al zou het best kunnen dat het nog een kwestie van een paar jaar is.