19 december 2007 -
Maatschappelijk verantwoord ondernemen hield vroeger niet meer in dan werknemers stimuleren geen troep op straat te gooien of vrijwilligerswerk te doen. Maar dat is nu wel anders.
De afgelopen vijf jaar is verantwoord ondernemen een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. Acht van de tien Britse ondernemingen stelt tegenwoordig een sociaal jaarrapport op waarin ze vermelden wat ze voor op maatschappelijk, sociaal en ethisch gebied doen. Dit blijkt uit onderzoek van Deloitte. De onderzoekers verwachten dat het niet lang meer zal duren voor alle grote ondernemingen zich verplicht voelen om een sociaal jaarverslag te publiceren. Al is het maar om hun reputatie als goed werkgever niet te verliezen.
MVO steeds belangrijker voor bedrijven
Mike Barber, partner corporate responsibility van Deloitte: "De toename van het aantal sociale rapportages is vooral te wijten aan de eis van aandeelhouders, actiegroepen en andere belanghebbenden om inzicht te krijgen in de sociale en milieugerelateerde aspecten van de onderneming."
Opvallend is dat er in plaats van losstaande milieu- en/of sociale jaarverslagen steeds vaker complete MVO-rapportages gepubliceerd worden. Die rapportages worden bovendien steeds vaker opgesteld volgens internationaal vastgestelde richtlijnen, zodat bedrijven onderling beter vergeleken kunnen worden op economische, milieugerelateerde en sociale aspecten. "Belangrijk voor de aandeelhouders die over steeds meer informatie willen beschikken betreffende niet-financiële zaken die wel van invloed zijn op de financiële prestaties en reputatie. En die dus ook willen kunnen vergelijken met concurrenten in de branche."