Nieuwe kanalen maken marketingplanning tot ware uitdaging
17 december 2007 -
Uit onderzoek van Unica blijkt dat verhoging van de relevantie (70 procent) en timing (68 procent) van marketingboodschappen de grootste uitdagingen zijn voor marketeers. Dit komt met name door het snelgroeiende aantal communicatiekanalen.
Marketeers zien het gebruik van meerdere kanalen - zoals mms en internet - de komende jaren verder groeien. Dit creëert nieuwe uitdagingen: 65 procent van de respondenten ziet afstemming en consistentie van klantinteractie over deze kanalen als de grote uitdaging. Om in te spelen op deze issues, gaven de respondenten aan dat ze de komende twee jaar veel meer gebruik gaan maken van technieken als real-time marketing en Marketing Resource Management (MRM) voor marketingplanning en resource-management.
Vijf kanalen
Gemiddeld gebruiken de respondenten vijf marketingkanalen, waaronder direct mail, e-mail, telemarketing, internet en kantorennetwerk. Het aantal kanalen zal de komende tijd alleen maar toenemen. Ter illustratie: alle ondervraagden verwachten dat zij sms en mms in de komende jaren opnemen in hun marketingstrategie. Ook verwachten ze een sterke groei in e-mail, internet en inbound callcenters.
Geavanceerde technieken
Uit het Unica-onderzoek blijkt ook dat de behoefte aan geavanceerde marketingtechnieken groeit. 97 procent van de ondervraagde marketeers gebruikt reeds gedragsvoorspellende technieken. De grootste groei zit in het gebruik van technieken als real-time markting en MRM. Het gebruik hiervan neemt toe van respectievelijk 15 en 26 procent nu, naar 98 procent in twee jaar. Als belangrijkste reden wordt genoemd, dat dit hen de mogelijkheid biedt om de klant te bereiken op het punt waar de aankoop gedaan wordt, zoals een kassa, callcenter of in een webwinkel.
Relevantie en timing
"De klanten die we tijdens onze conference interviewden, zijn allen zeer ervaren marketeers", zegt Marcel Holsheimer, vicepresident Marketing EMEA van Unica. "Sommige van deze bedrijven doen meer dan 500 verschillende marketingcampagnes per jaar, sommige wel meer dan duizend. Uit hun antwoorden blijkt duidelijk dat het verhogen van de relevantie en timing van marketingboodschappen grote uitdagingen zijn. De marketingbranche wordt steeds volwassener. We kunnen in de komende jaren dan ook nieuwe technologie en mogelijkheden verwachten, die deze ontwikkeling ondersteunen."