17 december 2007 -
Angst vormt de grootste belemmering voor het doorvoeren van veranderingen op het gebied van desktopservices en dat staat uiteindelijk een gezonde groei van het bedrijfsleven in de weg. Dit blijkt uit onderzoek van Fujitsu Services.
Meer dan 59 procent van de ondervraagde Europese CIO’s gaf te kennen huiverig te zijn voor de uitbesteding van werkplekbeheer omdat ze bang zijn controle te verliezen (33 procent) of IT-medewerkers kwijt te raken (26 procent).
Ontwikkelwerk
Het onderzoek laat zien dat er in heel Europa nog veel ‘ontwikkelingswerk’ verricht moet worden om de voordelen van de outsourcing van desktopservices onder de aandacht te brengen. Zo zei 27 procent van de ondervraagde CIO’s dat zij het gebrek aan financiële middelen als grootste uitdaging zagen.
Een van de vele voordelen van het uitbesteden van werkplekbeheer is dat het de kosten drukt. Tevens gaven de respondenten aan dat ongeveer de helft van hun IT-budget aan werkplekbeheer opgaat. Interessant is dat als CIO’s twintig procent extra te besteden zouden hebben dat dan 85 procent van de ondervraagden dat bedrag zou aanwenden voor extra investeringen in hardware, terwijl slechts vijftien procent van hen het geld voor meer strategische projecten zou gebruiken.
Controle
"Hoewel uitbesteding niet per definitie het ei van Columbus bij sourcingvraagstukken is, ziet IDC fundamentele culturele verschillen in de benadering van outsourcing tussen de Angelsaksische landen en de landen op het vasteland van Europa," zegt Thomas Reuner, EMEA Strategic Consulting Partner van IDC.
"De aanzienlijk grotere populariteit van uitbesteding in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, in welke vorm dan ook, wordt voornamelijk veroorzaakt door culturele en sociaal-economische factoren. Het voornaamste obstakel op het Europese vasteland is meer de angst onder managers om controle te verliezen dan een kritische blik op de potentiële voordelen van outsourcing."
Voordelen
Eric Bouwer, Algemeen Directeur van Fujitsu in Nederland: "Organisaties die nog geen outsourcingmodel voor het beheer van desktops omarmd hebben, zouden eens aandachtig moeten kijken naar de manier waarop zij hun IT beheren en na moeten gaan of zij wel optimaal gebruikmaken van hun IT-team en -infrastructuur. Zoals dit onderzoek aantoont, is het nodig CIO’s in heel Europa goed te informeren over de vele voordelen die de outsourcing van desktopservices met zich meebrengt. Het uitbesteden van werkplekbeheer is een eenvoudige en makkelijke manier om de efficiency van de IT-afdeling te verbeteren. Het verlicht niet alleen de taak van de medewerkers, zodat zij zich kunnen concentreren op andere belangrijke strategische zaken, maar levert het bedrijf op de lange termijn ook een forse kostenbesparing op."
Bron:Financieel Management