zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Europese CIO houdt werkplekbeheer in eigen hand

17 december 2007 - Angst vormt de grootste belemmering voor het doorvoeren van veranderingen op het gebied van desktopservices en dat staat uiteindelijk een gezonde groei van het bedrijfsleven in de weg. Dit blijkt uit onderzoek van Fujitsu Services.

Meer dan 59 procent van de ondervraagde Europese CIO’s gaf te kennen huiverig te zijn voor de uitbesteding van werkplekbeheer omdat ze bang zijn controle te verliezen (33 procent) of IT-medewerkers kwijt te raken (26 procent). 



Ontwikkelwerk

Het onderzoek laat zien dat er in heel Europa nog veel ‘ontwikkelingswerk’ verricht moet worden om de voordelen van de outsourcing van desktopservices onder de aandacht te brengen. Zo zei 27 procent van de ondervraagde CIO’s dat zij het gebrek aan financiële middelen als grootste uitdaging zagen.
Een van de vele voordelen van het uitbesteden van werkplekbeheer is dat het de kosten drukt. Tevens gaven de respondenten aan dat ongeveer de helft van hun IT-budget aan werkplekbeheer opgaat. Interessant is dat als CIO’s twintig procent extra te besteden zouden hebben dat dan 85 procent van de ondervraagden dat bedrag zou aanwenden voor extra investeringen in hardware, terwijl slechts vijftien procent van hen het geld voor meer strategische projecten zou gebruiken. 

Controle
"Hoewel uitbesteding niet per definitie het ei van Columbus bij sourcingvraagstukken is, ziet IDC fundamentele culturele verschillen in de benadering van outsourcing tussen de Angelsaksische landen en de landen op het vasteland van Europa," zegt Thomas Reuner, EMEA Strategic Consulting Partner van IDC.
"De aanzienlijk grotere populariteit van uitbesteding in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, in welke vorm dan ook, wordt voornamelijk veroorzaakt door culturele en sociaal-economische factoren. Het voornaamste obstakel op het Europese vasteland is meer de angst onder managers om controle te verliezen dan een kritische blik op de potentiële voordelen van outsourcing." 

Voordelen
Eric Bouwer, Algemeen Directeur van Fujitsu in Nederland: "Organisaties die nog geen outsourcingmodel voor het beheer van desktops omarmd hebben, zouden eens aandachtig moeten kijken naar de manier waarop zij hun IT beheren en na moeten gaan of zij wel optimaal gebruikmaken van hun IT-team en -infrastructuur. Zoals dit onderzoek aantoont, is het nodig CIO’s in heel Europa goed te informeren over de vele voordelen die de outsourcing van desktopservices met zich meebrengt. Het uitbesteden van werkplekbeheer is een eenvoudige en makkelijke manier om de efficiency van de IT-afdeling te verbeteren. Het verlicht niet alleen de taak van de medewerkers, zodat zij zich kunnen concentreren op andere belangrijke strategische zaken, maar levert het bedrijf op de lange termijn ook een forse kostenbesparing op."


Bron: Financieel Management
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes modellen voor strategische sourcing
 Kwaliteitsgarantie grootste obstakel bij outsourcing
 ICT outsourcen: iets minder kwaliteit, maar stukken goedkoper
 Bedrijven angstig om activiteiten uit te besteden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10