zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kostenbesparing niet de grootste drijfveer bij uitbesteding

14 december 2007 - Kostenbesparing blijkt niet de belangrijkste drijfveer voor het verplaatsen van onderzoek en ontwikkeling naar het buitenland. Dit is een van de conclusies uit de studie Globalization of R&D van Roland Berger Strategy Consultants.

De twee hoofdredenen voor verplaatsing van deze activiteiten zijn technologische kennis en de toegang tot nieuwe markten. 



Afzetvergroting
De toename van buitenlandse investeringen ligt fors hoger dan de groei van de mondiale economie en de exportuitgaven. Het bedrijfsleven globaliseert dus razendsnel en de focus is hierbij verschoven van productie en assemblage naar de totale waardeketen. "In eerder onderzoek toonden we al aan dat bedrijven er goed aan doen hun global footprint te optimaliseren. Dit kan niet alleen kostenbesparingen tot vijftig procent opleveren, maar eveneens leiden tot aanzienlijke afzetvergroting. Het blijkt dat dit ook daadwerkelijk op grote schaal gebeurt. Bovendien wordt bij offshoring nu ook naar inkoop, dienstverlening en R&D gekeken," aldus Benno van Dongen, lid van het management team van Roland Berger. 

Inspiratie
Als belangrijkste motieven voor de globalisering van de onderzoeksafdeling gelden respectievelijk de toegang tot nieuwe kennis en expertise, en de mogelijkheid van het aanboren van markten. "Voor onderzoeksactiviteiten willen bedrijven zich aansluiten bij de belangrijke kennisknooppunten, omdat daar de grootste innovaties ontstaan. Shanghai ontwikkelt zich momenteel bijvoorbeeld tot het grootste wetenschaps- en technologiecentrum ter wereld. Je ziet dat grootmachten als Philips, Siemens en Ericsson daarom onderzoeksafdelingen vestigen in China," vervolgt Van Dongen. "Dit is tegelijkertijd ook een buitengewoon aantrekkelijke afzetmarkt natuurlijk." 

Categorieën

Roland Berger heeft globaliserende bedrijven ingedeeld in een paar categorieën op basis van de motieven achter de verhuizing van R&D-activiteiten. De typen handelswijzen blijken te correleren met de sector waarin het bewuste bedrijf actief is. Zo verplaatst de auto-industrie haar onderzoeksactiviteiten vooral om toegang te verwerven tot nieuwe markten, en minder vanuit een technologisch oogpunt. "In deze sector werken partijen graag met enkele centraal gecoördineerde R&D-centra, ondersteund door kleinere afdelingen die inspelen op lokaal verschillende behoeften," verklaart Van Dongen. "De farmaceutische industrie daarentegen, zoekt vooral technologische hotspots op, terwijl de chemische industrie markttoegang en technologische kennisvergroting even belangrijk vindt." 

Randvoorwaarden
Uit het onderzoek destilleerde het strategisch adviesbureau een aantal randvoorwaarden voor het verplaatsen van onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteit. "Het is allereerst belangrijk om vast te stellen wat de voornaamste reden is om afdelingen te verplaatsen. Is dit bijvoorbeeld markttoegang, of toch kostenreductie? Vervolgens is het verstandig technologische knowhow zoveel mogelijk te centraliseren met het oog op overzicht van de situatie en schaalvoordelen. De marktkennis kan vervolgens lokaal worden ontwikkeld, via gedecentraliseerde business units," besluit Van Dongen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Spannende tijden voor gevestigde IT-dienstverleners
 Zes modellen voor strategische sourcing
 Kwaliteitsgarantie grootste obstakel bij outsourcing
 Bedrijven onderschatten sociale factor bij outsourcing
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10