zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Succesvolle middenmanager geeft richting zonder motivatie

13 december 2007 - Succesvolle middenmanagers houden zich in periodieke gesprekken met hun medewerkers vooral bezig met richting geven en luisteren en motiveren hun mensen minder dan verwacht. Dat concludeert de econoom Joost van der Weide in het onderzoek waarop hij op gisteren promoveerde aan de Universiteit van Tilburg.

Periodieke gesprekken geobserveerd met videocamera


Naar het gedrag van middenmanagers in organisaties wordt relatief weinig onderzoek gedaan in vergelijking met topmanagers. Bovendien was er nog geen systematisch onderzoek gedaan naar observeerbaar gedrag van effectieve managers. Voor de econoom Joost van der Weide vormden deze overwegingen de aanleiding voor een verkennend onderzoek naar het functioneren van 25 middenmanagers uit zowel publieke organisaties als bedrijven in Nederland. Hij observeerde periodieke gesprekken van goed functionerende managers met hun medewerkers, met behulp van een videocamera.
Middenmanagers houden zich in periodieke gesprekken met medewerkers vooral bezig met luisteren, richting geven en verifiëren, zo bleek uit de observaties. Daarbij dragen ze vaak hun eigen visie op het werk uit, stellen ze prioriteiten of informeren ze naar de status van een bepaald project. Vervolgens geven ze medewerkers de tijd om daarop te reageren. 

Managers moedigen weinig aan
De managers besteden echter minder tijd aan het motiveren van hun medewerkers dan op grond van de wetenschappelijke literatuur kan worden verwacht. Ze tonen weinig persoonlijke interesse in hun medewerkers, moedigen ze weinig aan en geven ze weinig positieve beloning. Vervolgonderzoek waarin een vergelijking wordt gemaakt met het gedrag van minder effectieve leidinggevenden, zal moeten uitwijzen in hoeverre dat van belang is voor de effectiviteit. 

Methode voor gedragsobservatie is effectief
Van der Weide concludeert dat effectieve middenmanagers zich in periodieke gesprekken vooral richten op het werk waarvoor zij de verantwoording dragen. Daarnaast komt hij tot de slotsom dat de videomethode die hij heeft ontwikkeld voor gedragsobservatie betrouwbaar en bruikbaar is voor onderzoek naar het gedrag van managers.


Bron: Kluwemanagement.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Middenmanager zit klem tussen werkvloer en top
 Beste middenmanager zit op één lijn met topmanager
 Britse directeuren beklagen zich over 'verlammende' middenmanagers
 Middenmanager in de greep van ontevredenheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10