12 december 2007 -
Voorafgaand aan de lancering van 'De IQ-test voor organisaties' onderzochten zes organisatie-experts 115 organisaties. De resultaten daarvan tonen aan dat Nederlandse bedrijven en instellingen behoorlijk laag scoren. Men behaalt een 4,5 op een schaal van 10. Organisaties die de afgelopen jaren financieel goed presteerden, en daarbij zichtbaar baat hadden van BI technologie en een slimme organisatie, behaalden een voldoende (6,2). Nog mager, maar toch significant beter dan het gemiddelde.
Niet vanzelf slim
Organisaties worden helaas niet vanzelf slim. Van oudsher bevatten deze verkokerde en gefragmenteerde systemen, structuren en culturen. Dit belemmert effectieve besturing en soepele samenwerking, zowel binnen de organisatie, alsook over de grenzen heen. Net alsof het organisatiebrein verkeert in constante verdoving en zich afsluit voor signalen die vragen om gezamenlijke actie en nieuw integraal beleid.
Actie
"De individuele zintuigen van een organisatie zijn doorgaans behoorlijk ontwikkeld. Echter, het interpreteren van de verschillende signalen en op basis daarvan integraal actie ondernemen en samenwerken, daar schort het aan bij veel organisaties" aldus Daan van Beek, research director Passionned en auteur van het boek 'De intelligente organisatie'. Feitelijk komt het hierop neer dat medewerkers van verschillende afdelingen en diensten binnen een organisatie maar moeilijk komen tot samenwerken. Ook al heeft iedereen die er werkt een hoog IQ, we kunnen dat niet zomaar bij elkaar optellen.
Aparte koninkrijkjes
Leo Kerklaan, managementexpert en voorzitter van de jury van de BI Awards, weet wel waar dat aan ligt. "Binnen organisaties zie je veel gesloten structuren, eigenlijk allemaal koninkrijkjes. Vooral als er vernieuwing plaats moet vinden, blijkt het uitermate lastig om vanuit één gedachte goed samen te werken. Men heeft het gevoel iets te moeten inleveren. De eigen afdeling gaat één stap achteruit. Maar men beseft daarbij niet dat de totale organisatie twee stappen vooruit kan gaan!"
Heel interessant om dit hardnekkige en ietwat onuitstaanbare gedrag van organisaties te presenteren als een gebrek aan intelligentie. Misschien dat daarmee wat topmanagers wakker worden. Het is nu echt tijd om er wat aan te doen, wil je als bedrijf bijblijven in de concurrentiestrijd en willen we als Nederland een kenniseconomie vormen. Niet miljarden uitgeven aan pop's en andere hypes, maar gewoon slim werken. Wie kan daarop tegen zijn.