Niet-financiële resultaten steeds meer invloed op managementbeloning
12 december 2007 -
U zult het niet geloven als u net uren geworsteld hebt met de geautomatiseerde telefooncentrale van een onderneming, maar ondernemingen betrekken steeds vaker niet-financiële maatstaven – zoals klanttevredenheid – bij de vaststelling van het salaris en de bonussen van het managementteam. Uit Brits onderzoek van PricewaterhouseCoopers blijkt dat minder dan een vijfde van de ondernemingen deze nog puur op financiële resultaten afstellen en dat aantal blijft dalen.
Waarschuwing
Die niet-financiële maatstaven behelzen klanttevredenheid, werknemerbetrokkenheid, gezondheid en veiligheid, eisen van de aandeelhouders, marktaandeel, milieumaatregelen en riskmanagement. "Ondernemingen zien steeds meer het belang om niet-financiële succesfactoren in kaart te brengen," stelt Tom Gosling van PwC. "En die worden momenteel meer en meer vertaald naar de salarissen en bonussen van de topmanagers." Er schuilt overigens wel een gevaar in deze manier van belonen, waarschuwt Gosling. "Zodra er een financieel voordeel aan een bepaald resultaat gekoppeld wordt, zullen managers de neiging hebben die koste wat kost te bereiken, soms zelfs met schadelijke gevolgen voor de rest van de onderneming."
Topmanager verdient steeds meer
Al met al zijn de gemiddelde managementbonussen dit jaar aanzienlijk gestegen; een derde van de CEO’s krijgt meer dan 80 procent van zijn maximale bonusbedrag uitgekeerd. Nieuwe uitkeringsmaatstaven betekenen bovendien dat er nog meer mogelijkheden zijn om bonussen binnen te halen, zelfs als winst- of omzetdoelstellingen niet gerealiseerd zijn. Het lijkt er daarbij niet op dat de salarisstijgingen van topmanagers ten einde zijn en ver boven dat van een gemiddelde werknemer blijven. Senior managers krijgen gemiddeld vijf procent meer, bestuursleden zes tot zeven procent en CEO’s acht procent.
De vraag is hoe deze ''zachte'' doelstellingen gemeten worden.
Als ik lees dat de managers van Essent een geweldige bonus opstrijken en dat ''klanttevredenheid'' een van de items is waar deze bonus op is gebaseerd en ik merk regelmatig op wat voor manier Essent zijn klanten weet te schofferen, dan heb ik echt mijn twijfels over het systeem.
Aan de andere kant merkte ik bij diverse bedrijven waar ik als (interim) manager heb gewerkt goed dat de bonus tijd er weer aan kwam. Dan werd de druk door managers om targets te halen weer opgevoerd. De schaduwzijde van het systeem. Het zou beter zijn om de gemiddelde targets over de bonusperiode te nemen, dan wordt er tenminste constant gestuurd.