13 juni 2002 -
Een groeiende groep consumenten is niet in te delen in de traditionele doelgroepen van marketeers: de bijna-rijken. Dat zijn mensen voor wie massaproducten niet aantrekkelijk zijn maar voor wie dure luxegoederen buiten hun budget vallen.
Traditionele marketingstrategieen zijn erop gericht koopgedrag van consumenten te stimuleren door de creatie van nieuwe producten of nieuwe toepassingen van bestaande producten. De bijna-rijken vragens volgens een artikel in Harvard Business Review om een andere benadering.
Drie benaderingen Om de bijna-rijken te bereiken moeten marketeers de keuzes van die doelgroep beinvloeden. Dat kan op drie manieren. In de eerste plaats door slimmer en afhankelijk van doelgroep en product te prijzen. Voorts moeten producenten hun aanbod op een voor de consument aanvaardbare wijze differentieren zonder een eliteproduct te creeren. Het verbreden van de distributiekanalen is een derde optie: het tegelijkertijd behouden van een bepaalde schaalgrootte en het aanbieden van gedifferentieerde producten (de winkel in een winkel).
Bron:MKBnet