11 december 2007 -
De resultaten van de meest recente UPS Europe Business Monitor tonen aan dat een meerderheid van de bedrijfsleiders in Europa de globalisering steunt. Meer dan zes op tien respondenten verklaart dat de globalisering positieve gevolgen heeft voor hun onderneming. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat de wereldwijde concurrentie de grootste uitdaging vormt voor topbedrijven in Europa.
Uitdagingen Die concurrentie wordt door bijna de helft van de respondenten (48 procent) aangehaald als de belangrijkste uitdaging voor de groei van hun bedrijf – en het is de grootste zorg voor de respondenten in Frankrijk en Spanje (genoemd door 54 procent van de respondenten in beide landen). Uit dezelfde vraag blijkt ook dat de loonkosten de grootste zorg zijn in België (64 procent) en Nederland (52 procent), terwijl de hoge brandstofprijzen en energiekosten de belangrijkste uitdaging vormen voor bedrijfsleiders in Duitsland (48 procent) en het Verenigd Koninkrijk (46 procent). Deze trend wordt echter doorbroken door de helft van alle topmanagers in Italië: zij zetten de vennootschapsbelasting bovenaan de lijst van uitdagingen. Voor alle andere respondenten daarentegen komt deze op de laatste of voorlaatste plaats.
Wereldwijde mogelijkheden
Eén van de meest verrassende resultaten van het onderzoek is misschien wel dat de bedrijfsleiders in Europa Noord-Amerika bijna helemaal onderaan de lijst plaatsen van regio’s die de beste kansen bieden aan bedrijven in hun land – met vier procent van de stemmen doet het slechts twee procent beter dan Afrika (twee procent). Anderzijds is de helft van de bedrijfsleiders in Europa (49 procent) van mening dat Azië de beste economische vooruitzichten biedt. Vooral Frankrijk (62 procent) heeft uitzonderlijk veel vertrouwen in de Aziatische markten. Europa staat op de tweede plaats met een vijfde van alle stemmen (21 procent), Zuid- en Centraal-Amerika nemen de derde plaats in (negen procent, dankzij een groot aantal stemmen van Spanje) en het Midden-Oosten de vierde plaats (acht procent).
Hoewel bedrijfsleiders in Europa nog steeds verwachten dat Polen (39 procent) de komende drie jaar de sterkste economische groei zal vertonen, verliest het terrein, net zoals zijn Centraal-Europese buurlanden Hongarije en Tsjechië. Duitsland daarentegen wint acht procent en prijkt nu op de tweede plaats met 33 procent van de stemmen. Op deze manier overbrugt het de kloof met Polen. Bedrijfsleiders in Duitsland zijn nochtans het minst positief over hun eigen groeiverwachtingen (achttien procent).