zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leaserijder mijdt spits nu al

11 december 2007 - Acht op de tien leaserijders die flexibele werktijden hebben, mijden de spits nu al. Van alle bestuurders van leaseauto's heeft 65 procent de mogelijkheid buiten de drukste uren van de dag naar het werk te rijden. Dat blijkt uit onderzoek dat TNS Nipo heeft uitgevoerd in opdracht van Leaseplan Nederland.

Filemijden


Leaseplan is een van de bedrijven die meedoet aan een proef met filemijden van verkeersminister Camiel Eurlings. De onderneming waarschuwt voor al te hoge verwachtingen. Het verminderen van de filedruk, door het mijden van de spits, moet volgens Leaseplan ‘voornamelijk worden gezocht buiten de groep leaserijders’. Circa 126.000 Nederlanders rijden in een lease-auto van Leaseplan. Volgens dat bedrijf lijkt het potentieel van leaserijders voor de proef met file mijden beperkt, in tegenstelling tot de verwachtingen van minister Eurlings. Leaseplan verwacht meer effect als werknemers met een privé-auto de file gaan mijden, zowel voor het milieu als in de strijd tegen de files. 

Leaseauto zuiniger dan privé-auto
De meeste Nederlanders gaan met hun eigen auto naar het werk en moeten in de spits rijden, aangezien hun werktijden vaak niet flexibel zijn. "Afgezien van het fileleed dat hierdoor ontstaat is de milieubelasting van deze privé-auto relatief hoog", aldus Leaseplan in een toelichting op de onderzoeksresultaten. "De leaseauto is doorgaans nieuwer met een lagere uitstoot dan de vaak wat oudere privé auto."


Bron: Accountingweb
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakenmensen verkiezen hotel boven file
 Filebestrijding belangrijkste argument om thuis te werken
 Meerderheid filerijders overweegt andere baan.
 In 2016 werkt iedereen thuis
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
11-12-2007
 | 
07:58 uur
Klopt allemaal wel denk ik, maar hoe kun je de lineair denkende overheid nu overtuigen?
Daar zit nog steeds het grote probleem, de overheid staat zo ver van de maatschappij dat ze totaal niet weet wat er zich allemaal afspeelt in het land.
Ja, ze doen onderzoeken, maar alleen maar om te uitslagen zo te manipuleren dat ze toch gelijk krijgen.
En opnieuw wordt de verkeerde groep aangepakt, de mensen die de economie draaiend houden zijn steeds de dupe van de overheid en de mensen die genieten van de voorzieningen worden steeds ontzien.
Het fileleed is overigens makkelijk op te lossen. Verhoog de maximumsnelheid naar minimaal 140 KM/uur. Beboet de mensen die te langzaam rijden en daarmee de doorstroming hinderen. Stop met de 80 kilometer zones, die veroorzaken alleen maar files en vervuiling.
Maar uiteindelijk zal de overheid wel weer trots melden dat de maatregel geholpen heeft door cijfers bewust verkeerd te interpreteren.
Frederik Fluweel  |   | 
4-01-2008
 | 
13:33 uur
Overduidelijk moet je ergens beginnen om de filedruk te verminderen. De 126.000 leaseauto's levert uiteraard nauwelijks enig voordeel.
M.I. moet niet alleen de auto's van een leasmij gestimuleerd worden om de files te vermijden maar juist alle bedrijfsvoertuigen. Maak deze categorie als speerpunt voor filemijden.
Zolang er bovendien geen alternatief is voor woon-werk verkeer zullen de forensen de -eigen- auto blijven gebruiken.

Maar.....De conclusie van de ANWB dat de ochtend- en avondspits wordt aangevuld met de ''overdag spits'' geeft destemeer aan dat er ''gewoon'' minder gereden moet worden. Het file mijden klinkt aardiger dan het is als daardoor het de heledag ''stil''staat.
Ad de Beer  |   | 
5-01-2008
 | 
11:26 uur
@Frederik
Klopt dat er nu ook overdag meer files staan, het wordt pas echt leuk als je kijkt waar ze staan. Namelijk precies voor de 80 kilometer zones die onze overheid heeft ingevoerd met als smoes dat daardoor het milieu zou worden gespaard.
In feite hebben deze zones een ander doel, het incasseren van extra boetes, een kleine miljoen per jaar, tel uit je winst, en het testen van de aparatuur voor rekening rijden, die blijkt namelijk zeer fout gevoelig bij snelheden boven de 100 Km/uur.
Kortom, onze overheid denkt alleen maar aan geld binnenhalen en liegt daarvoor alles bij elkaar. Dat er daardoor extra files worden veroorzaakt helpt ook nog, omdat de meeste mensen geloven dat er nog steeds een oplossing moet worden gezocht voor de filedruk. De oplossing is al lang bekend, maar is politiek niet correct en kost de overheid te veel inkomsten.
Een extra mogelijkheid is overigens het verbieden van vrachtverkeer tussen 7 uur en 9 uur en tussen 16.00 en 19.00. Dat levert voor iedereen voordeel op, testen in Frankrijk bewijzen dat.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10