Effectieve misdaadbestrijding: pak 'onschuldige' randverschijnselen aan
13 juni 2002 -
Midden jarig '90 ging de misdaad in New York in korte tijd opzienbarend naar beneden. Het recept: géén zero tolerance, maar een eenvoudig doch consequent pakket van maatregelen, gericht op ogenschijnlijk onbeduidende randverschijnselen.
Een voorbeeld: de New Yorkse politie wilde de metro veiliger maken, op dat moment een vrijwel onbegaanbaar terrein. Er werden twee maatregelen geïntroduceerd: 1) alle grafitti van de treinen af en 2) aanpak van zwartrijden. Dat schrijft Coert Visser in een column op M@n@gement op basis van het boek Het omslagpunt van Malcom Gladwell.
Veiligheidsbeleving De filosofie was dat graffiti en zwartrijden symbolen zijn die grensoverschrijdend gedrag toestaan. Wat betreft de graffiti: die werd consequent verwijderd, ook al werden de treinen een dag later weer ondergeklad. Op een gegeven moment stopte het graffiti spuiten. De 'rotjochies' hadden er genoeg van. Gevolg: schone treinen, het viel iedereen op dat er iets aan het veranderen was! De veiligheidsbeleving nam toe.
Zwartrijden Het zwartrijden werd ook rigoureus aangepakt. Er waren controles in treinen waarbij de volgende dingen gebeurden: wie geen kaartje had werd uit de trein geleid en op het perron neergezet. Totdat de hele trein was afgewerkt, dienden de zwartrijders op het perron in een rij te blijven staan. Ondertussen werden zij gefouilleerd. Dit laatste bleek bij de eerste acties een schrikbarende hoeveelheid messen en pistolen op te leveren. Deze manier van werken werd enige tijd volgehouden totdat er op een gegeven moment geen zwartrijders meer in de trein zaten. Tevens nam het wapenbezit onder passagiers af.
Nederlandse situatie Visser suggereert dat een dergelijke aanpak ook in Nederland kan werken. 'Misschien hoeven we heel Nederland niet te bewaken met videocamera's. Misschien hoeven we het voetbal niet af te schaffen. Een gerichte aanpak van specifieke problemen (...) werkt wellicht eenvoudiger en beter.'