Zes uitgangspunten voor winstverhogende communicatie
7 december 2007 -
Goede communicatie van het management stuwt de winst en leidt tot betrokken medewerkers. Waarom zijn managers er dan nog steeds zo slecht in? Onderzoek door Watson Wyatt resulteerde in zes communicatiestijlen die de toppers van de middelmaat onderscheiden. Ondernemingen met het meest effectieve communicatiebeleid blijken 47 procent meer winst te behalen. In die bedrijven is het personeel bovendien meer betrokken.
Zes uitgangspunten om de communicatie zo effectief mogelijk te laten verlopen: - altijd uitgaan van de behoeften van de klant;
- werknemers betrekken in de bedrijfsvoering;
- managers helpen effectief te communiceren;
- gebruik maken van de beste sprekers binnen de onderneming om veranderingen effectief door te voeren;
- meten van de impact van de onderlinge communicatie en
- vaststellen hoe de werknemers het beleid en de dagelijkse gang van zaken ervaren.
Het is ook overduidelijk dat bedrijven waar het personeel als volwassenen behandeld wordt en betrokken wordt bij beslissingen betere resultaten bereiken dan bedrijven waar het management samenschoolt en vanuit een ivoren toren opdrachten uitdeelt.
Minder dan een op de vijf ondernemingen betrekt de werknemers echter bij beslissingen die invloed op hen hebben. de best presterende ondernemingen doen dit echter tien keer zo vaak wel. Een goed teken is dat steeds meer ondernemingen direct met hun werknemers communiceren over hoe hun acties de klant beïnvloeden. Ook het aantal ondernemingen dat managers ziet als een belangrijke factor in de communicatie laat een stijging zien.
Topprioriteit
"De best presterende bedrijven beschouwen communicatie als topprioriteit," aldus Kathryn Yates, directeur communicatieadvies van Watson Wyatt. "Ze gebruiken communicatie om managers te informeren en de werknemerbetrokkenheid te verhogen en zo de neuzen in één richting te krijgen wat betreft klantbehoeftes en bedrijfsdoelstellingen. Door te weten hoe topbedrijven dit aanpakken, kunnen bedrijven hun eigen communicatiebeleid aanpassen, hun personeel motiveren en betere resultaten behalen."
HUMOR
Bijna acht op de tien werknemers in Nederland ervaren in meer of mindere mate stress op het werk. Stress op de werkplek neemt toe. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Blauw Research. Een hoge werkdruk, een gebrek aan waardering, het voortdurend moeten presteren en de angst dat het bedrijf failliet gaat, zorgen ervoor dat deze werknemers steeds moeilijker gaan functioneren en in sommige gevallen in de WAO belanden.
Uit andere studies is al langer bekend dat humor op de werkvloer een positieve bijdragen levert aan de druk die de dagelijkse werkzaamheden met zich meebrengen. Het zorgt ervoor dat men met plezier naar zijn werk gaat. Het plezier wordt vaak ontleend aan leuke collega’s, c.q. collega’s met wie men goed kan opschieten. Een gelijksoortig gevoel voor humor kan daarbij helpen. Sommigen vinden humor zelfs belangrijker dan hun collega’s. Plezier in het werk blijkt ook sekseoverstijgend. Mannen en vrouwen denken er vaak hetzelfde over en dat is wel zo prettig voor de sfeer op het werk.
ONTSPANNING
Je kunt in algemene zin zeggen dat humor het plezier in het werk verhoog en de onderlinge samenwerking stimuleert. Hetzelfde geldt voor de omgang met klanten en het leiderschap en management. Het management moet wel ruimte maken voor zo’n sfeer. In veel bedrijven wordt een wat losse omgang met elkaar namelijk niet zo gewaardeerd. Als die ruimte toch wordt geboden, dan maakt het uit van de bedrijfscultuur en stoort niemand zich eraan.
Humor relativeert en ontspant. Lach dus om elk komisch voorval en maak regelmatig een opmerking met een vleugje zelfspot. Uitlachen is daarbij verboden. Lach nooit om hen, maar met hen! Een ontspannen manager heeft een plezierige uitstraling. Waarom? Hij gaat graag op een ontspannen manier met mensen om. Hij werkt serieus maar heeft ook (binnen)pretjes. Zijn opgewekte uitstraling maakt hem tot een prettige collega.
BEDRIJFSSFEER
Een open en transparante communicatie tussen alle betrokkenen is waardevol. Het voorkomt misverstanden, ergernis en ruzie. Probeer hiervoor eens de volgende stappen:
1. Wees creatief, flexibel en effectief
2. Ontwikkel gezamenlijk doelstellingen
3. Luister en voel mee met uw medewerkers
4. Sta open voor uw medewerkers en klanten
5. Breng veranderingen op een speelse manier
6. Evalueer met elkaar de voortgang (progressief)
7. Geef zelf het voorbeeld in de richting waarin u wilt
8. Creëer het wij-gevoel, ook voor de partners (zakelijk en privé)
9. Betrek alle medewerkers en managers bij veranderingen (aftrapbijeenkomst)………………….
………………laat uw bedrijfssfeer eens beoordelen door een onafhankelijk deskundige.
Ikzelf, ben er ook van overtuigd dat een goede communicatie de winst verhoogd. Wat opvalt is dat er veel geschreven, gepraat, gecoacht en zelfs company sessies gehouden worden, om de communictie te verbeteren. Er zijn communicatie goeroes en uitgangspunten, zoals er in dit artikel ook weer enkele genoemd worden, te over. En toch dringt het blijkbaar bij veel managers/bedrijven maar niet door hoe belangrijk dit aspect is. In de praktijk mag ik dan ook constateren dat veel managers een duidelijk gebrek aan empathisch vermogen hebben. Dit is geen verwijt! Bij deze constatering moet ik denken aan het volgende grieks spreekwoord:
Welk soort woorden gij ook moogt spreken, gelijke zult gij horen.
Wat wil ik hiermee zeggen, om goed te communiceren zul je hiervoor open moeten staan. De managers en de directie zullen eerst zelf congruent met deze materie om moeten gaan voordat ze de organisatie gaan ''verplichten'' om beter te communiceren. Om dit te bereiken zal men bereid moeten zijn om terug te gaan naar de eigen roots. Dit is o.a. mogelijk door je te laten coachen of het lezen van boeken. Enkele boeken die ikzelf als zeer goed ervaren heb zijn: Je ongekende vermogens van Anthony Robbins en Het nieuwe leiderschap van Daniel Goleman. Bij het lezen van deze boeken zul je verrast worden van de ongekende mogelijkheden die er zijn om jezelf verder te ontwikkelen tot een congruent en vervolgens succesvol mens. Met vriendelijke groet, Gerrit Michels. www.germarmich.com
Frank
|
|
9
-
12
-
2007
|
10
:
02
uur
De gestelde vraag ''Waarom zijn managers er [communicatie] dan nog steeds zo slecht in?'' wordt helaas niet beantwoord.
Eigenlijk hebben we het hier over bedrijfscommunicatie, en niet over communicatie tussen mensen. Voor een deel ben ik het oneens met de zes punten:
''altijd uitgaan van de behoeften van de klant;''
Altijd uitgaan van wat je wilt bereiken.
''werknemers betrekken in de bedrijfsvoering;''
Helemaal mee eens.
''managers helpen effectief te communiceren;''
Tja, een dooddoener. Dit geldt trouwens voor alle werknemers, en zelfs voor je klanten.
''gebruik maken van de beste sprekers binnen de onderneming om veranderingen effectief door te voeren;''
Communicatie betekent nog niet verandering. Maar communicatie bij veranderingen zou ik liever overlaten aan een goede spreker (niet noodzakelijk de beste) die weet waar hij het over heeft.
''meten van de impact van de onderlinge communicatie''
Meten verbetert communicatie niet, als je alleen maar meet. Je moet dus een actief beleid hebben wat er met de metingen gedaan wordt.
''vaststellen hoe de werknemers het beleid en de dagelijkse gang van zaken ervaren.''
Is hetzelfde als het vorige punt.