6 december 2007 -
Nog geen tien jaar geleden was men er volledig van overtuigd dat online leren een definitief einde zou gaan betekenen voor het ouderwetse klaslokaal. Toch houden managers zich gemiddeld nog steeds amper een half uur per dag bezig met het online oplossen van problemen en heeft slechts één op de vijf ooit een online cursus gevolgd.
Problemen niet online opgelost
Uit onderzoek van het Britse Chartered Management Institute en het Centre for Applied Human Resource Research blijkt dat negen van de tien managers weliswaar goed overweg kunnen met internet, maar dat de meesten het nog steeds niet gebruiken om iets te leren. Meer dan tweederde geeft toe minder dan een half uur per dag via intranet, internet of digitale leermaterialen naar oplossingen te zoeken voor problemen. Niet meer dan de helft heeft zich het afgelopen jaar wel eens gewend tot online managementinformatie.
Theorie versus praktijk
Dat wil overigens niet zeggen dat managers het internet in theorie niet beschouwen als een goed leermiddel en geen online cursussen willen volgen. Bijna 60 procent is erg te spreken over het feit dat je online kunt studeren op momenten waarop je dat het beste uitkomt. Een derde vindt de continue toegankelijkheid het grootste pluspunt en één op de vier prijst de lagere kosten. In de praktijk blijkt de weerstand echter groter dan de genoemde voordelen. Bijna de helft zou het menselijk contact missen, een derde geeft de voorkeur aan face-to-face gesprekken en meer dan een derde suggereert dat traditionele lesmethodes effectiever zijn. Een vijfde stelt dat de opleidingen die online aangeboden worden hen niet interesseren. Drie van de tien missen de motivatie om een online cursus af te maken. Zeventien procent noemt het gebrek aan goede begeleiding als reden om niet online te gaan leren. Het grootste obstakel blijkt echter de continue afleiding van online leren.
Onderdeel van breder ontwikkelbeleid
Jo Causon, directeur Marketing en Corporate affairs van het Chartered Management Institute: "Online leren biedt duidelijke voordelen maar tot ondernemingen dit actief gaan promoten en goede begeleiding bieden, zal het niet massaal doorbreken. De integratie van sociale netwerken werkt echter weer in het voordeel van online leerprogramma’s." Vooral jonge managers maken immers meer en meer gebruik van blogs, e-boeken, online leermethoden en sociale netwerken. Je ziet ook dat 40 procent van de junior managers gebruik maakt van online cursussen, in tegenstelling tot 22 procent van hun oudere collega’s. "Het zou slim zijn de online leermogelijkheden aan te passen aan de doelgroep. Daarbij zou je het niet moeten zien als methode op zich, maar onderdeel moeten maken van bredere ontwikkelprogramma’s," stelt Causon voor.
Online leren wordt momenteel het meest gebruikt als goedkope en snelle manier om werknemers en managers bij te spijkeren op een bepaald terrein. Vooral thema’s als discriminatie, gezondheid en veiligheid zijn populair.
Dit artikel is mij uit het hart gegrepen! Als manager en trainer verbaas ik mij al lang hoe weinig er gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid online te leren. Dat zal komen omdat er op dat gebied nog maar weinig wordt aangeboden. Ook heb ik sterk de indruk dat op het gebied van kennisoverdracht en kennis delen er door managers weinig van de mogelijkheden van internet gebruik wordt gemaakt. Een beetje Googlen en dan houdt het op. Waarom geen kennis delen zoals op tweakers.net? Heb je een probleem op het gebied van automatisering; je kunt daar de oplossing vinden! Waarom zijn er (bijna geen) netwerken waar je oplossingen kunt vinden voor managementproblemen? Omdat men geen tijd wil investeren? Vanuit concurrentieoogpunt? Websites als managersonline en managementsite doen heel serieuze pogingen maar benutten mijns inziens nog lang niet hun potentieel.