6 december 2007 -
De uitgaven per werknemer die deelnam aan een bedrijfsopleiding lagen in 2005 beduidend hoger dan in 1999. Tegelijk gingen in 2005 minder werknemers naar een cursus of opleiding dan in 1999 en nam het aantal uren per deelnemer besteed aan bedrijfsopleidingen sterk af. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Minder uren
In 2005 namen ruim 11,3 miljoen werknemers in de particuliere sector deel aan een cursus of opleiding, tegen bijna 1,6 miljoen in 1999. Ook het aantal uren besteed aan bedrijfsopleidingen nam af, van ruim 75 miljoen in 1999 naar bijna 47 miljoen in 2005. Dat komt neer op een daling van het aantal uren per deelnemer van gemiddeld 48 uur naar 36 uur. In bijna alle bedrijfsgrootteklassen en bedrijfstakken werd er minder uren les gegeven. Alleen in de horeca steeg het aantal opleidingsuren per deelnemer licht.
Uitgaven
De totale uitgaven aan cursussen of opleidingen van particuliere bedrijven met tien of meer werknemers, waren in 2005 met ongeveer 3,1 miljard euro vrijwel gelijk aan de uitgaven in 1999. Maar bij diezelfde uitgaven hoorden in 2005 minder deelnemers en minder opleidingsuren.
De uitgaven per deelnemer lagen in dat jaar op 2360 euro, bijna 400 euro hoger dan in 1999. De uitgaven per opleidingsuur namen van 1999 tot en met 2005 met 60 procent toe, van 41 euro naar 66 euro. Dit is een fors hogere stijging dan de inflatie, die over deze periode ongeveer zestien procent bedroeg.
Bestaande kennis voldoende
Omdat de huidige kennis en vaardigheden van de werknemers al aansloten bij de behoeften van het bedrijf bood 55 procent van de bedrijven geen of minder opleidingen aan dan voorgenomen. Door 30 procent van de bedrijven werd aangegeven dat de hoge werkdruk en beperkt beschikbare tijd van invloed zijn geweest. Te hoge kosten werd door nog geen twintig procent van de bedrijven genoemd als reden.
Bron:Financieel Management
Opleidingen reiken kennis aan van buiten af om zeken UIT het hoofd te leren.
Maar, hoe kun je dit IN je hoofd leren?
Stel zelf vast of laat vast stellen wat je precies nodig hebt, dus hoe zit het van binnen, emotioneel en functioneel?
Het volgende gedicht, dat is gemaakt n.a.v. het boek van Johan Cruijff JE GAAT HET PAS ZIEN ALS JE HET DOORHEBT, is goed hulpmiddel om daarover eens te mediteren:
Speel de wedstrijd niet zelf,
mobiliseer de belangrijkste elf.
Koester talenten individueel,
en overzie het groter geheel.
Train het zien van extra mogelijkheden,
coach positief en laat kansen verbreden.
Stimuleer creatieve vermogens in ''a dream'',
coördineer de wedstrijd als ''winning team''.
Motiveer jouw mensen met juiste energie,
als teamspelers - boven en onder de knie.
Voor publiek attractief en vol van zinnen
met een gevoel van ''wij willen winnen''
Missie en visie: diep, lang en breed,
want ''als je blijft doen wat je deed,
dan krijg je altijd wat je kreeg'',
en blijft jullie scorebord leeg.
Blijf competent, integer en voorkom spijt,
wees een teamspeler en verander op tijd!
Opvallend dat de kosten niet de redenen zijn om minder mensen te scholen, maar dat de bestaande kennis voldoende wordt beschouwd en in 30% van de gevallen de hoge werkdruk de reden is. De kosten van de opleiding geven niet de doorslag, alhoewel de kop boven het artikel een beetje de suggestie gaf van wel.
Toch heel verontrustend deze gegevens, de laatste jaren is de trend er geweest om oudere werknemers (45+) niet meer in scholing op te nemen en wanneer je de jaartallen van het onderzoek zit, dan weet je dat een heel groot deel van de werknemers in die leeftijdsgroep zitten. Dus je mag je afvragen of de echte reden van afname wel juist is onderzocht.
Werkgevers willen nog steeds van de ouderen werknemers af en wanneer ze stellen dat de oudere werknemer minder flexibel is, niet meer echt mee kan met deze tijd, dan vergeten ze even wat ze zelf met die werknemer hebben gedaan.
Ook jongeren krijgen vaak niet de kans die ze verdienen en deze jongeren verlaten dan het bedrijf en dan roepen de werkgevers dat jongeren niet een binding met een bedrijf meer hebben. Hoe weet je steeds weer argumenten te verzinnen om je eigen falen te verbergen!
Door te werken met een competentiemonitor in alle mogelijke facetten, voorkom bovenstaande problemen.
Beoordelen, functioneringsgesprekken etc, 360 graden beoordelen/monitoren, dit alles is er mogelijk in onze maatschappij.
Vroeger was dit een taak van HR&O managers, maar die weten tegenwoordig niet meer wat hun core-businessen zijn. Het feit dat we nog steeds niet weten hoe met personeel om te gaan, geeft ons een achterstand op de concurrentie en op andere landen.