29 november 2007 -
Om wat voor onderwerp het ook gaat, zelfs alledaagse zaken, een CEO met goede communicatieve vaardigheden is een must om de bedrijfscultuur op een positieve manier uit te dragen. Maar vooral fusies, overnames, een crisis, de jaarcijfers en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een onderneming vergen goede communicatie. Hieronder vijf manieren waarop u als manager op een goede manier met uw werknemers communiceert.
1. Personeelsbijeenkomsten Een ideale gelegenheid voor (top)managers om alle werknemers op alle locaties te bezoeken en zowel te luisteren naar wat er speelt als het grote geheel te communiceren. Een tip: laat werknemers kaartjes met vragen invullen zodat die na een pauze behandeld kunnen worden in de toespraak. Heeft u niet meteen een antwoord, kom er dan later op terug.
2. Bedrijfsbezoeken
Op deze manier kunt u precies achterhalen wat er op een bepaalde werkvloer leeft. Breng dus niet alleen tijd door met de leiding maar begeef u ook tussen de werknemers. Kijk wat ze aan het doen zijn en vraag of er in hun ogen iets beter kan. Dit is een perfecte manier om vooroordelen in de kiem te smoren en een dialoog te stimuleren.
3. Belonen van werknemers Nog een manier waarop de CEO veranderingen kan communiceren is door werknemers persoonlijk te stimuleren en te belonen voor hun prestaties. Deze hebben wellicht direct te maken met de betreffende verandering en door de tijd te nemen uitblinkers te erkennen, stuurt u een sterke boodschap naar alle medewerkers dat het bedrijf degenen beloont die de veranderingen steunt en eraan meewerkt.
4. Managementbijeenkomsten
Een van de slimste manieren die een CEO kan doen in tijden van verandering is communiceren met zijn/haar managementteam. De managers zijn immers de drijvende kracht achter veranderingen en dus moet de CEO heel helder en direct zijn over de verwachtingen. Dit werkt het beste als er een-op-een gesprekken plaatsvinden, die de manager vervolgens weer kan voeren met zijn ondergeschikten.
5. CEO-blog
Een blog van de CEO is een zeer effectief middel om veranderingen te communiceren, vorderingen te bespreken en de betrokkenheid van het personeel te verhogen. Na afloop van een managementoverleg of bedrijfsbezoek kan de CEO bijvoorbeeld de belangrijkste uitkomsten op zijn/haar blog zetten. Het beste is als werknemers ook de kans krijgen te reageren, zodat de CEO erachter kan komen wat mensen van diverse afdelingen ergens van vinden en daar dus rekening mee kan houden.
Gaan we weer terug in de tijd dat managers goden waren die afdalen naar de ondergeschikten?
Een veranderingsproces is een heen en weer verkeer traject en niet een communicatieverhaal van boven opgelegd aan de werknemers.
Lees eens de Vijf Disciplines van Peter Senge, ook alweer een jaar of 10 oud, maar daarin staan tenminste goede tips om de zaken aan te pakken.
Eigenlijk logisch dat dit soort processen zo traag gaan, schijnbaar voorziet de opleiding van managers er niet in om echt dit soort zaken te kunnen begrijpen en aan te pakken.
Zelf zou ik deze tips nooit aan mijn klanten verstrekken, want er ontbreekt het meest essentiële deel, namelijk .....VERANDEREN DOE JE SAMEN!
Raimondo Hooft
|
|
1
-
12
-
2007
|
22
:
02
uur
Een goede business onderneming heeft een raad van bestuur, CEO, Directieraad, Management etc. In de top worden strategische beslissingen genomen, mede beinvloedt door de aandeelhouders, in het management team en lager worden de beslissingen uitgevoerd en waar gewenst bijgesteld.
Erwin
|
|
5
-
12
-
2007
|
12
:
53
uur
Boeiend, maar naar mijn idee ontbreekt er een wezenlijk ding: luisteren. De vijf manieren zijn alle zeer zendergericht. Daarom nog een tip erbij: management by walking around. Reserveer minstens een dag per week ombij de medewerkers te horen wat zij ervan vinden. Meestal werken persoonlijke gesprekken stukken beter dan alleen maar de roeptoeter te hanteren.