28 november 2007 -
Een succesvolle virale campagne roept een emotionele reactie op. Dat zeggen vijf onderzoekers van verschillende universiteiten, die de werking van dit soort marketing bekeken. Zes primaire emoties kunnen aan de orde zijn: verrassing, plezier, verdriet, woede, angst en afschuw.
Verrassing
Verrassing is altijd een doorslaggevende factor: zonder verrassingseffect werkt geen enkele virale boodschap. Plezier is heel geschikt bij grappige of ‘ondeugende’ producten en merken. Een verdrietige boodschap werkt goed bij sociale marketing die vraagt om een directe respons (bijvoorbeeld bij rampen).
Negatieve emoties
Die directe respons is ook bepalend voor virale marketing waarbij woede wordt opgeroepen, doordat er onrecht in het spel is. Ook de emotie angst kan in virale marketing heel behoedzaam worden gebruikt, zij het alleen in combinatie met een mogelijke oplossing of informatie die de angst weer wegneemt. Voor afschuw ten slotte zijn eigenlijk alleen jonge mannen te porren; die emotie kan bijvoorbeeld worden gebruikt in een campagne voor rebelse merken.
Bron:Business Horizons, Marketing Online