27 november 2007 -
De klimaatstrategie van ondernemingen lijkt vaak opportunistisch te zijn. Het is onduidelijk in welke mate managers zich bewust zijn van de precieze factor-mix die hen aanzet tot de gekozen klimaatstrategie, en hoe deze factor-mix invloed heeft op de focus, wijze van communicatie en CO2-maatregelen. Dat stelt Chukwumerije Okereke, verbonden aan het Britse Tyndall Centre for Climate Research.
Motivations en drivers
Okereke deed onderzoek naar de klimaatstrategie van de ondernemingen in de FTSE 100. Hij onderzocht welke `motivations` en `drivers` bedrijven aanvoeren om hun klimaatstrategie te verklaren. Motivations zijn factoren die nauw gerelateerd zijn aan de winstgevendheid en concurrentiekracht van een bedrijf. Drivers zijn factoren die te maken hebben met de bredere, maatschappelijke druk en milieu-overwegingen. 86procent van de onderzochte bedrijven schaart zijn CO2-programma onder het kopje `social responsibilities`, maar tegelijkertijd geven ze aan dat klimaatverandering niet langer een perifere zorg is maar direct invloed heeft op bedrijfsoperaties. Bedrijven moeten scherper inzicht krijgen in de motivations en drivers die tot een bepaalde klimaatstrategie leiden, want dat stelt ze in staat om beter beleid te voeren betreffende maatregelen tegen nadelige klimaatveranderingen.
Bron:European Management Journal, MD Weekly