zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klimaatstrategie lijkt vaak opportunistisch

27 november 2007 - De klimaatstrategie van ondernemingen lijkt vaak opportunistisch te zijn. Het is onduidelijk in welke mate managers zich bewust zijn van de precieze factor-mix die hen aanzet tot de gekozen klimaatstrategie, en hoe deze factor-mix invloed heeft op de focus, wijze van communicatie en CO2-maatregelen. Dat stelt Chukwumerije Okereke, verbonden aan het Britse Tyndall Centre for Climate Research.

Motivations en drivers


Okereke deed onderzoek naar de klimaatstrategie van de ondernemingen in de FTSE 100. Hij onderzocht welke `motivations` en `drivers` bedrijven aanvoeren om hun klimaatstrategie te verklaren. Motivations zijn factoren die nauw gerelateerd zijn aan de winstgevendheid en concurrentiekracht van een bedrijf. Drivers zijn factoren die te maken hebben met de bredere, maatschappelijke druk en milieu-overwegingen. 86procent van de onderzochte bedrijven schaart zijn CO2-programma onder het kopje `social responsibilities`, maar tegelijkertijd geven ze aan dat klimaatverandering niet langer een perifere zorg is maar direct invloed heeft op bedrijfsoperaties. Bedrijven moeten scherper inzicht krijgen in de motivations en drivers die tot een bepaalde klimaatstrategie leiden, want dat stelt ze in staat om beter beleid te voeren betreffende maatregelen tegen nadelige klimaatveranderingen.


Bron: European Management Journal, MD Weekly
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ecomarketing wint terrein
 Een beter milieu begint nog niet op het werk
 Klimaatverandering creëert nieuwe managementbanen
 CEO optimistisch over economie, niet over klimaat
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10