27 november 2007 -
Het is alom bekend dat de virtuele vuile was die u achterlaat op sociale netwerksites als Facebook en MySpace, u later in uw carrière kan schaden. Toch negeren veel jongeren die risico’s en treden veel werkgevers tegelijkertijd steeds harder op tegen mensen die hun werktijd verdoen op sociale netwerken. Uit onderzoek van het Britse Clearswift blijkt dat de helft van de HR-managers wel eens iemand hebben moeten berispen vanwege tijdverspilling op internet en dat tweederde inmiddels de toegang tot sites als Facebook blokkeren.
Waarschuwing
Deze resultaten komen tegelijk met de waarschuwing van de Britse Information Commissioner dat miljoenen jonge Britten zichzelf en hun toekomstige carrière in gevaar brengen door genante of compromitterende feiten op sociale netwerken te plaatsen. Meer dan zeven van de tien zouden echter niet willen dat collega’s of werkgevers toegang hebben tot die informatie voor ze bepaalde delen verwijderd hebben. Tweederde accepteert echter wel mensen als ‘vriend’ die ze helemaal niet kennen. Ongeveer 60 procent zet zijn geboortedatum online, een kwart zijn functie en bijna één op de tien zijn adresgegevens. ICO-vertegenwoordiger David Smith: "Veel jongeren posten dingen zonder stil te staan bij het (ongewenste) elektronische spoor dat ze daarmee achterlaten. De toekomstige prijs daarvan kan erg hoog zijn nu steeds meer onderwijsinstellingen en werkgevers het internet gebruiken om potentiële studenten en werknemers na te trekken."
Referentiegeneratie
De impact van dergelijke sites wordt verder geïllustreerd door onderzoek van de Royal Mail en denktank The Future Foundation, waaruit bleek dat online referenties een steeds grotere rol gaan spelen in het marketinglandschap. Tweederde van de zogenaamde ‘referentiegeneratie’ – jonge, hoog opgeleide sociale netwerkers – zeggen dat ze een product sneller zullen kopen als het online aangeraden wordt.
Blokkades
Toch blokkeren dus meer en meer bedrijven de toegang tot sociale netwerken. "Gezien het feit dat sociale netwerken nog maar twee jaar geleden in opkomst zijn gekomen en het aantal berispingen op het gebied van internetgebruik, is het geen wonder dat veel bedrijven sociale netwerken als bedreiging zien," stelt Stephen Millard, vice-president Strategie van Clearswift. "Toch is het belangrijk dat bedrijven de enorme voordelen van Web 2.0 begrijpen. Consumenten wenden zich er steeds vaker toe voor alle aspecten van hun dagelijkse leven en ze verwachten daarom meer en meer op die manier ook met ondernemingen te kunnen communiceren. Innovatieve bedrijven zoeken hun personeel al via Web 2.0-sites als Facebook, LinkedIn en Second Life en vergaren op die manier steeds meer concurrentievoordeel."
IT-afdeling
Uit het onderzoek van Clearswift bleek verder dat HR-afdelingen erop vertrouwen dat de IT-afdeling vaststelt wat zwaktes zijn en beleid opstelt. Verrassend genoeg is HR meestal niet betrokken bij het opstellen daarvan en het controleren van naleving van het internetprotocol.