zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De opkomst van de sociale niet-werker

27 november 2007 - Het is alom bekend dat de virtuele vuile was die u achterlaat op sociale netwerksites als Facebook en MySpace, u later in uw carrière kan schaden. Toch negeren veel jongeren die risico’s en treden veel werkgevers tegelijkertijd steeds harder op tegen mensen die hun werktijd verdoen op sociale netwerken. Uit onderzoek van het Britse Clearswift blijkt dat de helft van de HR-managers wel eens iemand hebben moeten berispen vanwege tijdverspilling op internet en dat tweederde inmiddels de toegang tot sites als Facebook blokkeren.

Waarschuwing


Deze resultaten komen tegelijk met de waarschuwing van de Britse Information Commissioner dat miljoenen jonge Britten zichzelf en hun toekomstige carrière in gevaar brengen door genante of compromitterende feiten op sociale netwerken te plaatsen. Meer dan zeven van de tien zouden echter niet willen dat collega’s of werkgevers toegang hebben tot die informatie voor ze bepaalde delen verwijderd hebben. Tweederde accepteert echter wel mensen als ‘vriend’ die ze helemaal niet kennen. Ongeveer 60 procent zet zijn geboortedatum online, een kwart zijn functie en bijna één op de tien zijn adresgegevens. ICO-vertegenwoordiger David Smith: "Veel jongeren posten dingen zonder stil te staan bij het (ongewenste) elektronische spoor dat ze daarmee achterlaten. De toekomstige prijs daarvan kan erg hoog zijn nu steeds meer onderwijsinstellingen en werkgevers het internet gebruiken om potentiële studenten en werknemers na te trekken." 

Referentiegeneratie
De impact van dergelijke sites wordt verder geïllustreerd door onderzoek van de Royal Mail en denktank The Future Foundation, waaruit bleek dat online referenties een steeds grotere rol gaan spelen in het marketinglandschap. Tweederde van de zogenaamde ‘referentiegeneratie’ – jonge, hoog opgeleide sociale netwerkers – zeggen dat ze een product sneller zullen kopen als het online aangeraden wordt. 

Blokkades

Toch blokkeren dus meer en meer bedrijven de toegang tot sociale netwerken. "Gezien het feit dat sociale netwerken nog maar twee jaar geleden in opkomst zijn gekomen en het aantal berispingen op het gebied van internetgebruik, is het geen wonder dat veel bedrijven sociale netwerken als bedreiging zien," stelt Stephen Millard, vice-president Strategie van Clearswift. "Toch is het belangrijk dat bedrijven de enorme voordelen van Web 2.0 begrijpen. Consumenten wenden zich er steeds vaker toe voor alle aspecten van hun dagelijkse leven en ze verwachten daarom meer en meer op die manier ook met ondernemingen te kunnen communiceren. Innovatieve bedrijven zoeken hun personeel al via Web 2.0-sites als Facebook, LinkedIn en Second Life en vergaren op die manier steeds meer concurrentievoordeel." 

IT-afdeling

Uit het onderzoek van Clearswift bleek verder dat HR-afdelingen erop vertrouwen dat de IT-afdeling vaststelt wat zwaktes zijn en beleid opstelt. Verrassend genoeg is HR meestal niet betrokken bij het opstellen daarvan en het controleren van naleving van het internetprotocol.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sollicitant steeds vaker online nagetrokken
 Sociale media stimuleren groei pr
 Steeds meer bedrijven blokkeren sociale netwerksites
 Internetreputatie beďnvloedt sollicitatietraject
 Sociale netwerksites gevaarlijk voor bedrijven
 Bedrijfsleven is niet klaar voor werknemer 2. 0
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10