26 november 2007 -
Internettelefonie is definitief doorgebroken in Europa. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Forrester. Bedrijven zijn er volgens de onderzoekers van overtuigd geraakt dat internettelefonie werkprocessen kan verbeteren, eerder dan dat het tot kostenbesparingen leidt. Hierover bericht Express.be.
Snelle stijging
Forrester stelt dat internettelefonie dit jaar het stadium van massale implementatie heeft bereikt. Volgens Forrester had dertien procent van de bedrijven in Europa vorig jaar een telefooncentrale geïmplementeerd die gebaseerd was op internet-protocol (VoIP). Inmiddels zou dat percentage al gestegen zijn tot 24 procent. In totaal zou 76 procent van de Europese bedrijven een internettelefonie-implementatie aan het voorbereiden, aan het uitvoeren of heeft die al afgerond. Slechts 22 procent van de Europese bedrijven heeft volgens Forrester geen plannen om op internettelefonie over te stappen.
Centrexdiensten rukken op
Ook de verkoop van ip-gebaseerde centrexdiensten neemt toe in Europa. Afnemers van een centrexdienst maken gebruik van de telefooncentrale bij een VoIP-leverancier en kopen alleen VoIP-telefoons. Vorig jaar maakte vijf procent van de bedrijven gebruik van een centrexdienst. Dit jaar is dat percentage gestegen tot elf procent.
Bron:Managing21, Express.be
Inmiddels zijn we 13 jaar later en het internetbellen is voor bedrijven tegenwoordig de normale gang van zaken als het gaat om telefonie.
Het is duidelijk te zien dat deze technologie zich in een razend tempo ontwikkelt als het gaat om nieuwe oplossingen en toepassingen.
Alle communicatie wordt nu nog meer met elkaar geïntegreerd vanwege de opkomst van UCaaS (Unified Communications-as-a-Service). Deze oplossing is vaak vanuit de cloud leverbaar, waardoor bedrijven alleen een internetverbinding nodig hebben om dit te gebruiken. Hierdoor hebben medewerkers geen vaste werkplek meer nodig.