Managementinnovatie belangrijker dan technologische innovatie
26 november 2007 -
Wie innovatie zegt, denkt daarbij meestal aan nieuwe producten en diensten die ontsproten aan het brein van wetenschappers en techneuten. Maar innovatie omhelst veel meer dan technologie. In hun boek 'Giant Steps in Management' stellen de auteurs Michael J. Mol en Julian Birkinshaw, verbonden aan de London Business School, dat de belangrijkste innovaties in de zakenwereld de ideeën zijn die de manier waarop we over management denken en aan management doen, veranderen. Dit meldt Express.be.
Verandering in denkwijze
Mol en Birkinshaw definiëren een managementinnovatie als ' innovatie in managementprincipes- en processen, die de manier waarop iemand aan management doet en hoe hij de zaken voor elkaar krijgt, weet te veranderen'. Managementinnovaties veranderen uiteindelijk de manier waarop we allen werken. Beide auteurs verzamelden 50 voorbeelden van managementinnovaties, gaande van wetenschappelijk management, de assemblagelijn, de afdelingsstructuur, tot six sigma, benchmarking en outsourcing.
Concurrentievoordeel
Volgens Mol en Birkinshaw is managementinnovatie rechtstreeks gerelateerd aan ononderbroken concurrentiëel voordeel. Dankzij managementinnovatie werden bedrijven als Toyota en Procter & Gamble, respectievelijk innovators in productiesystemen en brand management, echte wereldspelers. Maar managementinnovatie verschilt daarom nog niet van technologische innovatie. De winnaar is niet degene die de technologie uitvindt, maar wel degene die ze succesvol in de markt zet. Managementinnovatie is dus ook nooit de sleutel voor voortdurend succes. Toch kan het belang van managementinnovatie niet worden geminimaliseerd. Nieuwe technologie verandert de manier waarop we dingen doen, managementinnovatie verandert de manier waarop we denken en beslissingen nemen, de manier waarop we analyseren, organiseren en zaken doen.
Bron:Financial Times, Express.be