zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Informatie nauwelijks gebruikt voor strategische doeleinden

22 november 2007 - Nederlandse ondernemingen gebruiken informatie nog nauwelijks voor strategische doeleinden en het behalen van concurrentievoordeel. Volgens de bedrijven wordt in het algemeen veel informatie uitgewisseld, maar laat de bruikbaarheid te wensen over en komt de strategische inzet van informatie daardoor niet van de grond. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de wijze waarop bedrijven en overheidsinstellingen omgaan met informatie.

Belang zal toenemen


Bij ruim de helft van de bedrijven is informatiestrategie vooral gericht op meer efficiency en het identificeren van risico’s. Bij slechts 27 procent staat het behalen van concurrentievoordeel voorop. Een overgrote meerderheid van de organisaties verwacht dat het belang van de strategische inzet van informatie de komende jaren zal toenemen. 

Hoeveelheid informatie geen garantie voor goed werk
"De grote hoeveelheid informatie is duidelijk geen garantie dat mensen beschikken over de juiste informatie om hun werk goed te doen of om kansen in de markt te benutten", constateert Jan de Boer, partner bij KPMG IT Advisory. De Boer: "Sterker nog, de groei van de informatiestromen heeft tot gevolg dat deze in de praktijk worden ervaren als onhandelbaar, zodat veel mensen er geen gebruik meer van maken. 

Stroomlijnen gaat voor
Bij veel bedrijven ligt de nadruk momenteel op het stroomlijnen van hun IT-landschap in plaats van de zorg dat de informatiestrategie waarde creëert voor de onderneming en in de markt leidt tot een voorsprong. Het stroomlijnen is vaak al een uitdaging op zich, zeker in grotere organisaties waar sprake is van honderden systemen en waar het uniformeren van systemen en processen een enorme klus is. De CIO is in de praktijk dan ook vooral bezig met het afstemmen van de informatietechnologie op de eisen van de business, waardoor hij niet toekomt aan het strategisch benutten van informatie. In de praktijk blijkt hij dan ook veel vaker een CTO in plaats van een CIO." 

Informatie governance

Volgens De Boer is het essentieel dat organisaties zich alleen al vanuit pure overlevingszin structureel gaan bezinnen op informatie governance, ook op de langere termijn. De Boer: "Het ontbreekt de meeste organisaties in het algemeen aan een visie op information governance. Bedrijven kijken hoorguit een paar jaar vooruit. De vraag of de doelstellingen van het informatiebeleid daadwerkelijk worden bereikt speelt bovendien nauwelijks een prominente rol. Een gestructureerde evaluatie op het succes vindt beperkt plaats. Dat is merkwaardig want het beschikken over de juiste informatie vormt voor veel bedrijven de sleutel tot duurzaam succes. 

Duidelijke rol CIO

Duidelijk is dat er voor de CIO een duidelijke rol ligt in het faciliteren van informatie-uitwisseling, zodat de creativiteit wordt gestimuleerd. Duidelijk is ook dat daarbij gestreefd moet worden naar een toekomst waarin maatwerkinformatie 'on demand' kan worden gevraagd en geleverd. Het goed omgaan met informatie zal immers steeds vaker van essentieel belang worden voor het succes van organisaties. Wie niets onderneemt, zal het systeem steeds meer zien verzanden of zelfs zien vastlopen."


Bron: Financieel Management
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Informatie-overload leidt tot stress
 Zoeken naar informatie kost manager uur per dag
 IT-managers missen overzicht
 Zes modellen voor strategische sourcing
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10