zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisatieadviseur moet twijfel bespreken met klant

21 november 2007 - Het is van groot belang dat organisatieadviseurs hun onzekerheid en twijfel uiten en niet maskeren. Zowel adviseurs als hun opdrachtgevers zijn daarmee gediend. Dat stelt prof. dr. Anton Zijderveld, emeritus hoogleraar cultuursociologie van de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Volgens Zijderveld is het adviesvak economisch en maatschappelijk van grote waarde. Maar hij waarschuwt voor beroepsarrogantie en te veel zelfverzekerdheid.

Schijnzekerheid


Volgens Zijderveld heeft het organisatievak zich zowel in de private als in de publieke sector een vaste en erkende plaats verworven. Tegelijkertijd signaleert hij dat er sprake is van clichématige ideeën en modellen en het bieden van schijnzekerheid. In dat verband hekelde Zijderveld 'vreselijke powerpointpresentaties die houvast pretenderen te bieden, maar na enige reflectie als los zand aan elkaar blijken te hangen'. Schijnzekerheid is, aldus Zijderveld, bedoeld om fundamentele twijfel te maskeren: "Hoezeer uw opdrachtgever van u ook zekerheid verwacht en verlangt, u zult in uw adviespraktijk duidelijk moeten maken dat oplossingen mogelijk hypothetisch en dus twijfelachtig zijn. U moet vertrouwen hebben in de opdrachtgever en twijfels niet onderdrukken doch expliciet bespreken, op het gevaar af dat de opdracht moet worden teruggegeven." 

Weg naar zekerheid
Twijfel wijst volgens Zijderveld de weg naar zekerheid: "Zonder twijfel blijven we steken in starre zekerheid, terwijl we mét twijfel een blije, losse en flexibele zekerheid kunnen bereiken. Die past bij onze huidige, complexe maatschappij. Niet de verbeten en starre zekerheid die veel professionals uitstralen en najagen."


Bron: Kluwermanagement.nl
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie kenmerken van de betere adviesbureaus
 Spannende tijden voor gevestigde IT-dienstverleners
 Jaarlijks voor miljarden weggegooid aan adviesdiensten
 Groei van bureau slecht voor klanttevredenheid
 Consultant maakt het klant te graag naar de zin
 
 
reacties
 
AdviseurMakelaar  |   | 
19-12-2007
 | 
12:56 uur
Ik kan het alleen maar eens zijn met professor Zijderveld.
Opdachtgevende bedrijven en overheden zijn niet gebaat met schijnzekerheid. Hierdoor worden niet de juiste beslissingen genomen of investeringen gedaan.
Vaak is het niet mogelijk om als adviseur de benodigde zekerheid te geven of stelt een opdrachtgever hiervoor niet het benodigde budget beschikbaar om het in detail te onderzoeken. In die gevallen leert de praktijk dat het werken met scenario's een uitkomst kan bieden.
De toegevoegde waarde van de adviseur en het rendement van het advies neemt in mijn optiek alleen maar toe als aanwezige twijfel open en eerlijk wordt besproken met de opdrachtgever. Alleen de betere adviseurs zijn in de praktijk in staat om twijfel of onzekerheid te tonen en het masker af te zetten. Helaas gebeurt dit in de praktijk nog veel te weinig. Ook opdrachtgevers dienen vooraf heel goed na te denken over de te selecteren adviesbureaus en het benodigde budget als zekerheid van cruciaal belang is. Ook de wijze van besluitvorming dient hierin meegenomen te worden. Als dit toch plaatsvindt op basis van onderbuik gevoelens kan je afvragen wat je dan met zoveel zekerheid moet?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10