zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

2007: hoge prijs bij bedrijfsovernames

21 november 2007 - Voor Europese overnames wordt steeds meer geld betaald, in vergelijking met de financiële prestaties van de overnameprooi. Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants, die 625 overnames analyseerde vanaf 2001. De strategische kopers zijn terug en zij trekken zich weinig aan van de kredietcrisis, zo blijkt uit het onderzoek.

Prijsstijging


"Gemiddeld wordt er twaalf keer het bedrijfsresultaat (EBITDA) betaald bij een overname," zegt Arnoud van der Slot, partner bij Roland Berger en verantwoordelijk voor het onderzoek. "De prijs stijgt omdat er meer kopers zijn dan overnamedoelwitten, maar ook omdat de strategische kopers weer van zich laten horen. Zij hebben weinig last van de veelbesproken ‘credit crunch’, omdat ze simpelweg minder leningen hoeven aan te gaan voor de transacties." 

Tijdelijke schrikreactie

De prijzen zijn als gevolg van de kredietcrisis wel even gedaald, maar ze hebben nu alweer het niveau van voor die tijd, zo toont het onderzoek van Roland Berger aan. Van der Slot: "Er is dus sprake van een korte schrikreactie, maar vrij zeker niet van een trend. Wij verwachten dan ook dat het een ‘seller’s market’ zal blijven."
Het zijn hoofdzakelijk ondernemingen die overnamedoelwitten uit hun eigen branche overnemen – en niet de private equity bedrijven – die de prijs hoog houden. Oftewel: Fortis die ABN AMRO koopt en London Stock Exchange die Borsa Italiana koopt. Roland Berger voorspelt dat strategische transacties de komende jaren door zullen blijven gaan, omdat er nog steeds strategische rationale is voor consolidatie in veel bedrijfstakken. Dit zal het totale niveau van de M&A-markt hoog houden.
Naast het feit dat er meer en meer strategische deals zijn, is er ook gewoon sprake van veel concurrentie in de overnamestrijd en daarmee veel geld. "Iedereen is bezig met het veiligstellen van zijn concurrentiepositie voor de nabije en verdere toekomst," zegt Van der Slot. 

Prijsbepalende factoren

Vreemd genoeg, blijken er binnen Europa slechts verwaarloosbare geografische verschillen te bestaan. De verschillen in het investeringsklimaat tussen de diverse EU-landen zijn dus blijkbaar niet zo groot als wordt gedacht. De omvang van bedrijven daarentegen blijkt weer wél een rol te spelen bij de prijs-bedrijfsresultaatverhouding. "Gedurende de afgelopen jaren ligt de relatieve prijs van grote organisaties duidelijk hoger dan van kleine bedrijven," zegt Van der Slot. "Dit is opmerkelijk omdat diverse wetenschappelijke onderzoeken tot op heden geen correlatie voorspelden. De praktijk wijst blijkbaar anders uit."
Ook is er sprake van prijsverschillen tussen de sectoren. Opvallend hierbij is dat dienstverleners in bijvoorbeeld IT, gezondheidszorg, telecommunicatie en de financiële wereld, relatief hogere bedragen opbrengen dan industriële bedrijven. De prijzen van dienstverleners blijken bovendien harder te stijgen dan bij de fabrikanten het geval is.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tweede Kamer: bevries aandelenpakket topman bij overname
 Managers profiteren van private equity
 Waarde fusies en overnames bijna verdubbeld
 Management buy-in wordt populair in mkb
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10